Oostkust, Weer in Langhorne Creek(deel 1) - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu Oostkust, Weer in Langhorne Creek(deel 1) - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu

Oostkust, Weer in Langhorne Creek(deel 1)

Blijf op de hoogte en volg Janna

28 December 2013 | Australië, Brisbane

Hier weer een berichtje uit Langhorne Creek!

Het is vandaag 27 December ongeveer 30 graden in Langhorne Creek. We zitten nu lekker buiten in onze zomerkleding met een glaasje limonade met ijs. Ondertussen spelen de honden buiten in het gras met hun speeltjes. Op de achtergrond horen we de radio en vogels fluiten. Links naast ons staat een mooie palmboom en vooruit hebben we een mooi uitzicht over de wijngaarden. Rechts hebben we een soort van bar gevuld met bier, wijn en frisdrank. Opzich hebben we het hier best wel goed voor elkaar. Chris en Jan komen 8 Januari weer terug van hun vakantie naar Perth. Tot dan hebben we het huis voor ons zelf met de hondjes en hun parkiet Bleui.

De afgelopen maand hebben we natuurlijk veel beleefd! Van het vieze hostel in Laidley waar we opgelicht zijn tot het zien van prachtige dingen zoals de White Sunday beach, great barrier reef, schildpad onder ons zwemmen, mooie stranden, gold coast, sunshine coast, lagoon, levende slang, krokodil en het regenwoud.

Do 14 november

We hebben gisteren tegen Annet gezegd dat we vrijdag vertrekken. Zegt ze tegen mij dat we dan onze borg niet terug krijgen. Bullshit! Dit moeten we volgens haar een week van te voren melden. Wij hadden al in het begin gezegd dat we waarschijnlijk een week bleven want we wouden eerst zien wat het werk was. Na een paar dagen in het hostel was er door de storm nog niet 1 dag werk dus wouden we graag weer weg. Want zo schoon was het hostel ook weer niet. Alle banken en stoelen zaten gaten in. Overal lag troep op de vloer de afwas werd door de meesten niet gedaan, het zwembad was eerder een modderpoel dan een schoon zwembad en veel van de Duitsers waren de helft van de tijd stoned. De zoon van Annet dealde namelijk drugs in het hostel. Die had ons dus ingecheckt en gezegd dat we twee weken hadden gezegd. Oooh wat waren wij boos! Tot slot waren we ook nog onze autosleutel kwijt geraakt… Albert Jan had hem als laatste gehad en wist niet meer waar hij was. Wij overal zoeken in onze kamer het hostel en buiten in het gras. Maar nergens was hij te vinden. Dus onze tassen weer uitgepakt en opnieuw ingepakt want we wouden morgen weg uit dit hostel. Natuurlijk moest dit net een dag van te voren weer gebeuren. Hmmm waar kon hij nou zijn. Ik begon nu mensen in het hostel te vragen of ze een sleutel hadden gevonden. Een duits meisje zei op het laatst ja ik had vandaag op de grond een sleutel gevonden maar dacht dat dat mijn vriend zijn sleutel was want die is hij ook altijd kwijt. Dus wij proberen of het onze sleutel was. Ja hoor! Gelukkig we hadden onze sleutel weer  ‘ S avonds gingen onze vrienden Yannis en Lahcen alle hostels van de oostkust afbellen naar werk. Dit was echt erg grappig want ze kunnen allebei niet engels praten. Dat moesten wij ze leren. Gesprek van Yannis ging ongeveer zo: Hello I am Yannis looking work in the farm.

Vr 15 november

Na een lekkere warme douche in de vieze douche waar allemaal scheermesjes en shampoo van anderen op de grond lagen brachten we al onze spullen in de auto. Albert Jan en ik waren nog erg kwaad op Annet omdat ze ons ons geld niet wou geven. We hadden namelijk 125 p.p voor de eerste 5 dagen betaald en de tweede week borg dus 167 p.p die we niet terug zouden krijgen dus ging Albert Jan met haar praten. Het slaat natuurlijk nergens op dat we meer borg moeten betalen dan we er hebben geslapen en het niet terug. Na een flinke discussie heeft ze ons beloofd dat ze met de eigenaren van het hostel ging bellen en dat we 99% kans hadden dat we het geld terug kregen. Uiteindelijk hebben we 100 dollar te weinig terug gehad, maar gelukkig kregen we nog wat terug.

We waren allebij chagerijnig door die domme Annet. Maar we gingen verder met onze reis naar de Gold Coast. Onderweg roken we opeens een erge brand geur! Naast ons zagen we allemaal zwarte bomen die waren afgebrand. Dit zie je echt heel veel in Australie.

Aangekomen in surfers paradise bij de Gold Coast. Dit ziet er echt gek uit als je op het strand loopt heb je aan de ene kant een prachtige blauwe zee en aan de andere kant een grote stad met hoge gebouwen aan het strand. Op discoveri hadden we ook gezien dat ze elke dag zand moeten storten op het strand omdat anders sommige gebouwen wel eens kunnen instorten.

Hmm we moesten nu nog een camping zoeken in het campersboek was er een camping in Crown met een wc. Hier moesten we dus heen. Dit was ongeveer 2 uur boven Brisbane. Pfff dit was nog een hele tour! We moesten namelijk door Brisbane. Je had hier ook de a1 hier moesten we op blijven. Na een paar seconden waren we opeens op de a7 en ik had tegen Albert Jan gezegd dat we op de a1 moesten blijven maar die was hij opeens kwijtgeraakt. Dat is ook wel logisch want ze geven het in Australie echt heel slecht aan op welke weg je zit. Of ze geven 2 km van te voren aan dat je de volgende afslag moet afslaan en dan als je moet afslaan staat er niks meer bij de weg. Naja we waren nu dus midden in Brisbane… Uiteindelijk zag ik op de kaart waar we terecht waren gekomen en konden we weer verder rijden. Naja kruipen want we stonden nu in een dikke file. Na een tijdje voor aan bij het stoplicht te staan ging hij op groen voor de genen die rechtsaf wouden dus niet rechtdoor waar wij heen moesten. Albert Jan dacht echter wel dat het voor ons was en ging opeens rijden. Ik zei wat doe je dat was niet voor ons! Toen ging hij opeens dik gas geven want van rechts kwam iedereen op ons afrijden! Oepssiee. Na 3 uur in de file te hebben gestaan kon ik eindelijk naar de wc op de camping. OOooooh wat een verlossing. Iedereen lag al in de auto te slapen want het was alweer donker maar nog maar 7 of 8 uur. Wij gingen dus eerst nog een hapje eten en doken daarna ook ons bed in. We lagen net lekker rustig in ons bedje waarna we opeens schrokken van een man die tegen iemand in een auto verderop begon te schreeuwen dat hij uit de auto moest komen! Na een hele tijd geschreeuw heen en weer. Kwam de man met een mes of iets anders uit de auto en ging achter hem aan. Wanneer hij weer terug in de auto was kwam die andere gek er weer aan en begon te schreeuwen dat hij met zijn vuist moest komen om te vechten. Dit was wel weer intressant. Gelukkig voor hun is er niemand gewond geraakt.

Zaterdag 16 November

Yandina was vlakbij onze camping. Wat bleek ze hadden hier een grote markt. Ooeoeeh markten zijn altijd wel leuk dus hebben we onze auto geparkeerd en zijn we naar de markt gegaan. Doordat we elke dag hetzelfde eten krijgen we niet veel groenten en fruit binnen want dit kunen we ook niet koel bewaren. Maarja als je geen groentes en fruit krijgt wil het soms ook niet echt goed eruit komen. Dus hebben we op de markt een lekker bakje aardbeien gekocht!

In de verte zagen we opeens allemaal donkere wolken aankomen. Ja hoor we zagen de scheiding waar het droog was en waar het plenste. Dit was echt gek om te zien. Ik had het al 1x eerder gezien toen we van vakantie naar huis reden maar dat was al erg lang geleden. Dit had ik nog maar net geleden tegen Albert Jan verteld en nu zagen we het alweer! Pff het begon opeens wel heel erg te regenen en om ons heen zag je verschillende lichtflitsen tot het moment waar er een bliksemflits vlak voor ons in een electrischiteitspaal sloeg naast de weg! Ooeeh dit was een harde knal en allemaal vonken en rook. Maar wel super vet om te zien! Verderop zagen we 2 plekken waar er allemaal donkere rook omhoog kwam. Dit waren 2 beginnende bosbranden.

Eenmaal aangekomen bij de Sunshine Coast zagen we allemaal mensen op het strand surfen. Dat was wel gek want het regende maar de zon scheen ook. Komt natuurlijk door de naam van het strand. Op de radio hadden we gisteren gehoort dat er bij de Sunshine Coast iemand dood op de surfplank lag. Dit was een oudere man in de 60 die een hardaanval had gekregen op zijn surfplank. Wanneer de lifeguards ter plekke waren was de man jammer genoeg al overleden.

Noosa is een druk toeristisch dorpje met een mooi regenwoud. Hier hebben we dan ook een leuke wandeling gemaakt. Al was het wel een hele lange wandeling! Volgens de mevrouw in de receptie kon je hier ook dolfijnen spotten. Maar natuurlijk hebben wij niet 1 gezien. Op het einde van onze eerste wandeling kwamen er opeens hele donkere wolken aan. Een vrouw die toevallig ook nederlands was zei dat we beter niet aan een andere wandeling konden beginnen want er kwam een erge storm aan. Volgens haar moesten we het zelfde pad weer terug lopen. Maar dat was ook best ver dus hebben we stug toch een andere gekozen want we moesten toch terug lopen en waren hier maar 1 keer. Op het plek waar je over de zee kon kijken had ik een filmpje gemaakt hier kon je ook een bliksemflits zien. Oei oei oei het begon al te regenen! Ik begon al een stukje te joggen maar Albert Jan wou dat eerst niet die dacht waarschijnlijk we worden toch wel nat of het waait wel over. Naja op het laatst hebben we alle 2 een stuk gerend want het begon echt hard te regenen! Elke keer kwamen we een bordje tegen met hoeveel km we nog moesten. Eerst was het 6 toen 5.6 en 4.9 zo ging het maar door maar de laatste 2 km duurden echt lang! Eenmaal terug hebben we eerst onze benen gewassen die zaten onder de modder. Ik had ze lekker makkelijk bij de wc gewassen maar Albert Jan was weer terug gelopen naar het begin van het pad want daar hadden we een douche gezien. Naja ik had de auto sleutels dus ben maar naar het begin van het pad gereden om Albert Jan op te halen. De auto had ik naast een grote camper neer gezet. Wat bleek. Hier zaten ook al Duitsers in. Zo te zien waren ze niet echt blij dat ik de auto daar neer had gezet want zo konden ze er niet goed meer in komen en weg komen. Naja boeie. Albert Jan ging naar de camping rijden. We zaten nog een heel stuk achter die achterlijke Duitsers. Ze waren zo asociaal. Je kon namelijk bij het strand parkeren. Hier was 1 parkeerplek vrij wij stonden aan de linkerkant van de weg en het parkeerplaats was rechts dus was er nog een rijstrook tussen. Hier stonden mensen te wachten om ook te gaan parkeren. Wat doen die Duitsers die beuken de camper er voor en zetten hem er neer. Asociaal!

Op de camping aangekomen hadden we lekker tomatensoep en brood met worstjes gegeten.

Zondag 17 November

Vandaag wouden we werk gaan zoeken. In Maryborough, Hevey bay en Childers hebben we gekeken maar niks gevonden. Een stukje van Childers vandaan vonden we een camping. Naja het leek wel een eeuwigheid te duren want we konden maar 20 a 30 km per uur rijden. Albert Jan zag namelijk niks zo hard stormde het! Je zag geen hand voor ogen. Overal was water. Het plenste en flitste overal. Op de camping was ook alles onder water. Gelukkig stonden er wel meer mensen. Je had hier alleen een kraantje en een compost wc. We konden niet veel doen want het regende de hele dag al. Dus hebben we in de auto een boek gelezen en samen naar het onweer gekeken. Toen het eindelijk even droog was kon ik naar de wc. ‘S avonds hadden we de auto op een andere plaats neergezet want er was een gek op de camping die de hele tijd zo’n stomme oranje flitstende bouwlamp op zijn dak aan had te draaien. Heel vervelend. Na het eten gingen we tandenpoetsen en naar de wc. Het was al erg donker dus had ik mijn mobiel meegenomen om bij te schijnen. Ooooooooh ransig!! Gatver darriieeee. Iiiieiieieieieieeeeeeuuuuw in de compostwc waar ik dus al eens een keer heen was gegaan zaten allemaal ratten in!!! Baaaaaaaaaah hier ga ik nooit meer plassen. Het idée al dat er 1 omhoog kan klimmen en in je kont gaat bijten. Kreeg er kippenvel van. Terug bij de auto vertelde ik het aan Albert Jan en die is sinds dien ook niet weer op die wc geweest, ahahahah.

Maandag 18 November

Ja hoor we gaan weer door met werkzoeken! Nadat Albert Jan zich had geschoren met zijn electrische scheerapparaat zijn we richting Walvill en Bundaberg gereden. In het farmboekje stond namelijk dat er in deze periode veel werk in Bundaberg was. Eerst hebben we in Burgara gedouched. Hierna zochten we een camping met douche, barbeque en wc’s maar konden we niet vinden bij Yandara. Dik 20 km omgereden… Beetje jammer. Uiteindelijk bij een wc ruimte in Yandara overnacht. Je had hier overal hele dikke kikkers. ‘S avonds hebben we hier rijst met sate gemaakt. Dit was erg lekker. Eenmaal in de wc zag ik 2 dikke kikkers zitten, een spin, salamander en overal mieren.. ieieeeiieeuw.

Dindag 19 November

Whooeehooee op naar Agnes water. Ja Agnes je bent hier wel bekend in Australie! We hadden gehoord dat je hier naar een mooi eiland kon en daar kon snorkelen bij het great barrier reef! Nou dit wouden wij zeker gaan doen! Het great barrier reef is natuurlijk wel 1 van de bekendste dingen in Australie wat je moet hebben gezien. Eerst zijn we daarom naar een informatiepunt gegaan. Hier hebben we van 2 aardige vrouwen veel informatie gekregen over het dorp zelf, waar we gratis konden internetten, een mooie camping en natuurlijk de tour naar het great barrier reef. Bij de Marine hebben we hier dan ook dezelfde dag nog een ticket gekocht voor de volgende dag. We hadden nog een hele middag te besteden dus zijn we lekker naar het strand gegaan. Eigenlijk was dit strand gesloten wegens de stingerseizoen die net was begonnen. Naja we zagen niks ernstigs zwemmen dus hebben we heerlijk in de zee gezwommen. Na een frisse duik in de zee zijn we naar de camping gegaan die de twee vrouwen ons hadden aangeraden want het waaide wel erg hard op het strand.

Eenmaal op de camping aangekomen stond het vol met backpackers en andere campeerders. Je had hier buiten een douche en een “schoon!” toiletgebouw. Dus hebben we eerst maar eens een lekkere douche buiten genomen in onze zwemkleding. Na ons hadden een paar mensen op de camping heel asociaal de douche ingebouwd. Ze hadden er een hele tent omheen gezet zodat ze ongezien konden douchen. Ga dan naar een hotel ofzo. Dit was echt zo dom. ‘S middags hebben we lekker bij onze auto noodles en chips gegeten. Albert Jan ging even naar de wc dus ik zat nog buiten achter onze auto met mijn cola, zak chips en boek. Opeens kwam er een gek beest aan die wel heel dichtbij kwam. Wou hij mijn chips afpakken! Ik dacht dat durft dat stomme beest toch niet. Pikt hij me niet opeens keihard op mijn hand! OOoh wat een rotzak. Je kon gewoon zien waar hij me gepikt had.

Woensdag 20 November.

Ik was al vroeg wakker doordat ik auto’s hoorde wegrijden en natuurlijk omdat het alweer licht was in onze auto. Opzich moest ik ook wel nodig naar de wc dus ben rond 6.15 naar de wc gegaan. Onderweg kwam ik 2 rangers tegen die altijd om 6 uur op de camping komen om hun geld op te halen. Je moet namelijk 6 dollar per persoon betalen om op deze camping te overnachten. Ze waren echt heel aardig tegen mij. Nu snapte ik wel waarom al die mensen al zo vroeg weg reden. Om gratis op de camping te kunnen overnachten. Hmm opzich wel slim maar wij gunden het deze mensen ook wel. Om 8 uur gingen we richting de boot. Hier hebben we een onderwatercamer gekocht. Het was zover we gingen naar het reef! Spannend  Na een lange bootrit van 2 uren lang was ik wel een beetje misselijk geworden. Albert Jan had natuurlijk nergens last van. Ook was er een grote groep chinezen op onze boot. Die konden natuurlijk geen engels verstaan dus als ze zeiden dat je op je plek moest gaan zitten omdat ze wouden checken dat iedereen er was zag je die chinezen overall heen en weer lopen.

Aangekomen op onze bestemming mochten de mensen met de stempel van W1 als eerste met de boot richting het eiland. Eerst werden de vissen voor de boot gevoerd. Dit was al heel bijzonder! Je hebt hier veel mooiere vissen dan Nederland met allemaal kleurtjes. Wij hadden de stempel met W1 dus namen we snel een lekker cakeje als ontbijt en gingen op de boot richting het eiland. Onderweg naar het eiland wanneer we op het punt stonden om van de boot af te stappen zagen we een schildpad naast het bootje zwemmen! Het eiland genaamd Lady Musgrave is gemaakt van afgebroken koraal. Dit is wel heel bijzonder! Op het eiland leven ongeveer 60.000 vogels. Die komen hier altijd te nestelen. Door de storm zijn er veel vogels uit het nest gevallen. De vogels die uit het nest zijn gevallen die wachten op hun dood. Ze hebben namelijk nog niet geleerd om te vliegen en de ouders komen niet op de grond want dan komen ze vast te zitten aan spul wat uit de boom valt. Als een jong of een oudere vogel dit aanraakt plakt het aan hun veren vast en komen ze niet meer los. Dit was wel erg zielig om te zien maar we mochten er niks aan doen. Zo is de natuur.

Na de wandeling over het eiland hadden we even de tijd om een paar foto’s te maken. Dit zijn echter prachtige foto’s geworden. Het zag er daar allemaal zo mooi uit! Opeens zagen we in het water wat zwarts zwemmen. Dit bleken kleine haaien te zijn. Ook zwom er een schildpad vlakbij het strand langs! Prachtig om te zien.

Op de terug weg naar de boot zagen we nog een paar schildpadden. We zouden volgens hun nog heel veel schildpadden zien. Yeaaah suree. Die waren natuurlijk allemaal al weg door de anderen die eerst mochten snorkelen jammer genoeg. Met de boot gingen we eerst nog langs het koraal. Dit was erg leuk om te zien! We zagen ook een clownvis!

Eenmaal op de boot werd het eten al geserveerd. Lekkere saladas, vis en fruit. Het was allemaal erg lekker maar wij wouden opzich wel snel snorkelen en hebben we 1 keer gelopen. Na het eten kwamen we een aardig nederlands gezin tegen die een hele wereldreis aan het maken waren in 3 maanden. Ze waren al in Singapore, Hongkong, Australie en ze gingen nog naar Nieuw Zeeland. Hierna hebben we 2 paar snorkelsets gepakt en zijn het water ingedoken. Er kwam al iemand naar ons toe ja je moet daar heen gaan want daar was een schildpad! Die hebben wij jammer genoeg niet gezien. Maar er was genoeg mooie vissen en koraal te zien dus dat maakte het allemaal weer goed. De onderwaterwereld hier is echt prachtig! We hebben ook veel foto’s onderwater gemaakt. Deze laten we in Nederland ontwikkelen dus nu hopen dat ze zijn gelukt! 

Jammer genoeg gingen we om 3 uur alweer terug we wouden hier graag langer blijven. Het was er echt prachtig. Maarja er is altijd een tijd van komen en een tijd van gaan. Jammer genoeg was de tijd van gaan wel heel snel aangebroken.

Eenmaal op de camping hebben we als eerste weer even gedouched waar we 2 nederlandse meisjes tegen waren gekomen. Ze waren van Cairns naar hier gereisd maar hadden het great barrier reef nog niet gezien. In Agnes Water was voor ons het eerste plaatsje waar we het reef konden zien dus voor hun het laatste en ze zouden het eerst niet eens doen. Maar door ons advies hadden ze de volgende dag toch een ticket gekocht! Op de camping waren nu echt veel nederlanders en duitsers niet normaal. Om 18.30 was het al donker dus zijn we maar vroeg op bed gegaan.

Donderdag 21 November

Om 5 uur was ik al wakker en nog niet maar slapen. Dus zijn we om 5.15 weg gereden naar een parkeerplaats naast het strand. Het parkeerplaats stond hier vol met duitsers die eerst ook op de camping stonden. Om 9.00 uur gingen we internetten in de bibliotheek. Hier hebben we een paar leuke foto’s van het eiland op facebook gezet en onze mails gecheckt. Het was wel weer lekker weer voor het strand dus zijn we naar het strand gegaan met de lifeguards. Hier werd ook surfles gegeven. Het nederlandse gezin van gisteren kreeg hier ook surfles! Albert Jan ging als eerste het water in met de bal. Ik lag nog wel lekker te zonnen met een boek. Na een tijdje werd het toch wel heel warm dus ben ik ook het water ingedoken. Het lukte de nederlanders niet echt om te surfen. 1 van de mannen die hun les gaf zag dat wij aan het kijken waren en vroeg de vader of het al lukte. Die zei natuurlijk nee want ze hielpen hem helemaal niet omdat ze een veels te grote groep hadden met 3 personen. Naja hij kon hem wel laten staan. Succes. Ondertussen probeerde hij ons over te halen om morgen ook bij hun te komen surfen. Na een paar keer oefenen stond hij op de surfboard en weg was de leraar weer.

Hmm we hadden wel zin om weer eens wat lekkers te eten. Dus zijn we naar de supermarkt gegaan. Al was hier niet veel bijzonders omdat het heel klein was. Daarom hebben we maar tomatensoep, worstjes en brood gekocht. Terug bij de auto aangekomen stond er een vrouw met autopech. Wij probeerden haar te helpen maar het was niet gelukt. De vrouw en nog een vrouw (eigenaar van een winkel) wilden ons toch bedanken voor onze tijd dus mochten we wat in haar winkel uitzoeken voor elk 5 dollar. Dat was wel aardig!

Vrijdag 22 November

5.15 waren we alweer wakker. Toch wel handig dat het zo vroeg donker is. Zo hebben we genoeg slaap en zijn we weer lekker vroeg uit de veren! Om 5.30 zijn we weer naar het parkeerplaats bij het strand gereden. Hier waren alle duitsers ook alweer. Ook kwam er een rammelbak naast ons staan. Een oranje busje met 3 duitsers erin. Bij het picknickbankje voor ons zat een duits meisje alleen. Ze vertelde dat ze eerst samen reisde met een duits meisje dat ze kende maar dat ze niet met elkaar op konden schieten dus zei was vertrokken en had het geld wat ze in het busje hadden gestoken meegenomen. Naja zei had het haar gegeven. Dan ben je wel gek want ze had ook haar deel aan haar betaald. Ook vertelde dat het niet haar idée was om een auto te kopen maar dat zei dat graag wou. Zelf had ze nog maar net haar rijbewijs en nog nooit zelf in een auto gereden nadat ze haar rijbewijs had gehaald. Thuis had ze nog een vriend waar ze al 8 jaar mee samen was. Ook was ze van plan om een surfboard te kopen dit mocht geen goedkope zijn want die waren volgens haar niet goed om het te leren. Beetje apart allemaal en dom maarja. Als ik haar was had ik het wel heel anders gedaan…

Om 9.30 gingen we weer internetten in de bieb. Hier hebben we onze auto te koop gezet voor $ 3000,- Ook hadden we een mail gekregen dat we op Tasmania konden werken! Ooeeh ze zochten nog 70 mensen. Maarja dan moesten we wel heel snel onze auto verkopen en we wouden eerst nog wel naar Cairns toe. Als bevestiging dat je kwam moest je je vliegticket sturen. Dit gingen we natuurlijk nog niet boeken tot we zeker wisten dat we de auto verkocht hadden.

Op naar Mackay!
Naast het treinspoor zagen we een start van een bosbrand beginnen! Een stukje verderop waren mensen met de weg bezig. Wij waren de eersten die moesten stoppen dus ben ik snel even uitgestapt en had ik bij de mevrouw die daar stond gemeld dat er een bosbrand aan het beginnen was naast het spoor. Zei gaf het gelijk door aan haar baas. Die had het nummer dat je moest bellen als er een bosbrand begint.

Whooo we hebben ondertussen al 2 reacties op onze auto en het staat er nog niet eens een halve dag op! Eenmaal op de camping aangekomen in sint Larence kwamen we erachter dat we over de hele dag al 405 km hadden gereden. Bij de camping naast de snelweg kon je je ook douchen. Alleen had je hier echter wel 1 dollar munstukken voor nodig en die hadden wij weer net niet! Grrrrr Albert Jan maakte het niks uit die ging met de kookpan naar de douchjes en heeft zich zo gewassen. Ik vond dat maar te veel werk en voelde me nog niet echt vies. ‘ S avonds hebben we lekker rijst met satay en chilli kip gegeten. Hmmmm dit was erg lekker!

Zaterdag 23 November

Als we de auto gaan verkopen moet hij natuurlijk wel opgeruimd en schoon zijn. Grote opruiming dus! Pff alles hebben we uit de auto gehaald veel troepjes weggegooid en alles netjes weer terug gelegd. Dit heeft ons wel 2 uur gekost. In Mackay hebben we getankt. (dure benzine hier.) Ondertussen hadden we alweer een reactie op de auto. Yeaah we zagen een hungry jacks dus we konden weer even een half uur internetten. Via facebook zagen we dat het werk in Tasmania waarschijnlijk ook niks werd. Al 60 mensen hadden er neergezet dat ze erbij zullen zijn. K*tzooi. In het dorpje waar onze camping was zouden we nog even naar het strand. Opeens kwamen we een bordje tegen dat er de laatste dagen krokodillen waren gesignaleerd! Cooooooool! :D Die wil ik wel zien hoor. Je mocht bij het strand ook niet zwemmen omdat het het kwallenseizoen was. Als je hier in vast kwam te zitten kon het zelfs dodelijk zijn! Op de camping in een klein plaatsje waren veel mangobomen. Hier hebben we dan ook een hele zak met mangoo’s gepakt. ‘S avonds hebben we gelijk 2 getest. Deze camping was wel erg duur dus we zouden weer weg gaan want zoveel contant geld hadden we niet bij ons. De mensen die er al waren zeiden ach blijf gewoon je moet er gewoon voor zorgen dat je vroeg weg bent of je zegt dat je alleen een dutje deed. Dus dat hebben we maar gedaan. ‘S avonds zagen we alweer veel dikke kikkers rond springen en ik werd op de een of andere manier de hele tijd gestoken door hele hele kleine zwarte beestjes. Ik heb ze geteld wat ik kon zien en dat waren er al 63 het leken wel waterpokken. Albert Jan had zoals altijd er weer bijna geen last van die had er maar 3. Op deze camping kon je wel voor 20 cent heerlijk lekker warm douchen voor 2 minuten. Ik had heel veel tijd over en zij nog tegen Albert Jan als je wacht kun je er ook zo onder kan makkelijk. Maar hij gunde mij een warme douche en ging koppig naar zijn koude. Ik had ook een hele harde straal en hij dus een hele dunne achteraf.

Zondag 24 November

Ik was alweer vroeg wakker en kon nog net een paar leuke foto’s maken van de zonsopkomst. Hierna ben ik nog even naar de wc gegaan en heb de auto omgebouwd zodat we weer konden rijden. Albert Jan lag nog op bed te knorren. Om 6 uur ben ik uiteindelijk weg gereden en heb geen ranger gezien.

Yeaaah we gaan nu naar Airley beach. Dit moet een mooi dorpje zijn waar je weer een mooie tocht naar het reef kan maken. Eenmaal aangekomen hebben we bij een paar informatiepunten gezien wat voor touren je hier allemaal kon doen. Het zag er wel super leuk uit! Maar we wouden eerst wel even een verkoelde duik in de zee maken. Je mocht hier echter niet zwemmen door de stingers…. Grrrrrrrr. Opeens zag Albert Jan een bordje met lagoon staan. Hier was een super mooi groot buitenzwembad(gratis). Hier zijn we onder een paar palmbomen gaan liggen en hebben we ons eerst ingesmeerd en zijn lekker in het water gaan liggen. Hmm het water was lekker warm. Op een parkeerplaats met openbare toiletten hebben we buiten gedouched. ‘S avonds hebben we lekker pasta gegeten en 3 van onze mangoo’s.

Tsjah nu moesten we nog ergens slapen. Als je op dit parkeerplaats ging overnachten kon je namelijk een boete van $2000 dollar krijgen. Dat hebben we dus maar niet gedaan. Eenmaal een plaatsje te hebben gevonden bij een parkeerplaats van een bedrijf kwam er opeens security aan. 2 busjes naast ons met duitsers stonden helemaal in het zicht met hun stoeltjes buiten en een drankje erbij dus hij ging naar hun toe om te zeggen dat ze hier niet mochten camperen. Dit ontkenden ze echter. Naja uiteindelijk moesten ze binnen 10 minuten hier weg zijn. Hij had ons niet zien zitten! Hihi. Maar we hebben toch maar een ander plekje gezocht! Uiteindelijk hebben we de auto in een straat geparkeerd waar allemaal bedrijfen zaten.
Maandag 25 November

In het dorpje hebben we eerst even geinternet. We zagen dat er alweer slecht weer op komst was. Daarom zijn we eerst nog even lekker naar het lagoon geweest te zwemmen. Vandaag zagen we ook een briefje hangen met dekman gezocht. Je moest dan op een boot helpen om krabben te vangen. Hier heeft Albert Jan naartoe gebeld.

‘S avonds zijn we weer naar dezelfde plek toegegaan en hebben we hier overnacht.

Dinsdag 26 November

Na het ontbijt hebben we eerst weer even op internet gesurfd. Bij een ander informatiepunt hebben we een tour voor donderdag geboekt naar de White Sunday island! Opzich was het vandaag nog wel lekker weer dus hebben we ons weer ingesmeerd en zijn we weer naar het lagoon gegaan. Hier hebben we heerlijk gezwommen!

Woensdag 27 November

Grrrr het was weer zover. Het heeft vandaag de hele dag geregend. Tsjah wat kun je dan doen als je in een auto leeft! Ja precies niks! Dus zijn we maar naar de supermarkt toe geweest om wat lekkers te kopen. Ze hadden hier zelfs sweet en sour voor $ 1,50! Dus die hebben we lekker ingeslagen. Ook belde de man van het krabbenvissen Albert Jan terug dat hij vrijdag wel even langs kon komen.

Donderdag 28 November

Yeaaah vandaag is het zover we gaan met de Tour big Furry. Eerst hebben we lekker onbeten en zijn toen naar de winkel gegaan om ons onderwatercamera rolletje om te wisselen. Dit lukte ons namelijk niet en we wouden hem niet kapot maken. Om 9.40 werden we opgehaald door een busje tegen over de subway. Yees er was nog niet een duitser in het busje gestapt. Ze hadden namelijk heel Airley beach al ingenomen. Op het parkeerplaats waar we heel vaak stonden was een overkapping met een paar picknicktafels waar alle duitsers samen kwamen. Als er iemand uit een ander land kwam werd je er bijna weg gekeken.Voordat we op de big Furry gingen hebben we eerst een stingerpak geleerd voor $7. Dit word wel aangeraden. Eenmaal op de big Furry gingen we helemaal achterin zitten bij de 4 motoren van 225 pk. Dit vond Albert Jan heel bijzonder. Bij de eerste stop mochten we gaan snorkelen! Yeaaahs hier hadden we wel erg zin in  Eenmaal in het water zagen we eerst weinig koraal. Na een tijdje zwemmen kwamen we bij het koraal. Het koraal bleek door een storm wel erg aangetast te zijn. Veel kleur was uit het koraal doordat er veel was afgebroken dat was wel jammer. Je zag ook bijna alleen maar hard koraal. Gelukkig zagen we wel heel veel gekleurde vissen! Opeens zag ik iets heel groots onder mij bewegen. Ik dacht eerst dat is een grote vis maar toen ik beter keek was het een schildpad!! Whooeeeehoooeee  Boven water riep ik snel Albert Jan om te komen kijken. Die kwam er al snel aan en zag hem ook zwemmen. Jammer genoeg ging hij weg en was hij best wel diep onder water.

Onze volgende stop was bij de Whitesunday beach! Dit is een prachtig strand met het fijnste zand van de wereld. Op het strand kregen we een lekkere lunch aangeboden. Wanneer we naar onze lunch toe gingen zagen we 3 grote Goeana’s zitten! Veel mensen gingen met een stingersuite aan zwemmen maar wij wouden dat niet meer aan dus zijn zo het water in gegaan. Voor bij het strand zagen we allemaal vissen zwemmen! Veel chinezen waren met een stingersuit het water in en hun gezicht helemaal wit van de zonnebrand. Dit zag er erg lelijk uit. Op de terug weg was er een groep jetski’s achter de boot die over de golven heen sprongen. Dit was wel vet om te zien! Zelf wouden we dit ook nog wel graag een keer doen.

Weer aan land gekomen zijn we naar het lagoon gelopen. Hier hebben we nog even gezwommen en zijn daarna weer richting de auto gegaan. Onderweg zagen we een jong vogeltje dat uit het nest was gevallen. De moeder vloog steeds naar hem toe maar hij kon niet omhoog komen.

‘S avonds hebben we de auto ergens anders geparkeerd in een straat.

Vrijdag 29 November

Vanochtend hebben we weer op dezelfde plaats als elke morgen gegeten. Ooooh al mijn waxinelichtjes in mijn tas zijn gesmolten! Bah mijn hele tas zat onder het kaarsvet en een gedeelte van mijn kleding. Met ons kookstel en een pan en toiletpapier hebben we geprobeerd om het kaarsvet uit de tas te halen. Het meeste was eruit maar 2 shirtjes en een vest heb ik moeten weg gooien jammer genoeg. Na het ontbijt gingen we naar de wc’s om tanden te poetsen. Bij de wc’s kwam ik een duits meisje tegen. Ze vond dat ik zoals Silvie v/d vaart praatte! Al heet zij natuurlijk geen v/d vaart meer.

Om 1 uur moesten we bij de visserman zijn. We konden zijn huis eerst niet vinden doordat ze met de weg bezig waren. Maar nu hadden we wel een waterval gevonden. Naja er was niet echt een waterval. Wel waren er 3 gekke engelse jongens die de rots beklommen en eraf sprongen! Ze wisten niet eens hoe diep het water was en sprongen er echt heel hoog vanaf. Ik dacht eerst die komt niet meer boven of met een gebroken been. Maar ze hebben het overleefd. Wij waren ook omhoog geklommen en hebben daar wat foto’s gemaakt. Op de terug weg was ik opeens Albert Jan kwijt want die zag een Goeana dus die wist niet hoe snel hij naar beneden moest komen.

Eenmaal bij de visserman aangekomen was het een erg gekke man met een paar krabben in een ton. Hij had ook gezegd dat zijn vrouw wel werk voor me wist maar dat was niet waar. Die dacht dat ik wel werk in een restaurantje in de buurt kon vinden. Naja Albert Jan zei tegen hem dat we eerst een plek moesten vinden om te slapen. Dus we gingen opzoek om een kamer te huren. Dit was niet gelukt. Het was ook geen optie om bij die man te slapen want het zag er niet uit daar. Als Albert Jan om 5 uur moest werken moest ik dus ook mee om hem te brengen etc. We voelden ons nu wel echt zwerfers. Op het laatst hebben we besloten om door te rijden.

Uiteindelijk hebben we in Guthalungra gelapen. Wanneer we onze noodles aan het opeten waren scheet er opeens een vogel op mij en er spatte ook wat op Albert Jan. Baaaah!!! Albert Jan had een doekje gepakt en zo was hij zo kwaad dat hij allemaal steentjes in de boom gooide. Al raakte hij niks hahah. In de camper naast ons hadden 2 fransen ruzie met elkaar.

• 31 December 2013 - 16:51

Mem:

Wat fijn om al jullie belevenissen te lezen, sommige dingen komen ons bekend voor die heb je al eens verteld met het skypen . Jammer dat het steeds niet gelukt is om werk te vinden. Wat komen jullie veel dieren tegen die hier bij ons niet zijn, prachtig. Soms voelen jullie je net zwervers schrijf je, maar op de foto`s ziet het er prachtig uit!!! Op naar het volgende reisverslag