Oostkust, Weer in Langhorne Creek(deel 2) - Reisverslag uit Cairns, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu Oostkust, Weer in Langhorne Creek(deel 2) - Reisverslag uit Cairns, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu

Oostkust, Weer in Langhorne Creek(deel 2)

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

28 December 2013 | Australië, Cairns

Zaterdag 30 November

‘S ochtends hebben we eerst mango’s gezocht. In Homeville konden we lekker gratis douchen in een warme schone douche! Dit was echt heerlijk. Ook konden we het water hier drinken dus hebben we al onze flesjes en onze watertank gevuld. Iieeeeuw onderweg naar Ayr vloog er opeens een mega grote sprinkhaan tegen mijn kant van het raam. Bah hij zat nog vast tussen de ruitenwissers! Wanneer Albert Jan de auto stopte zag ik dat hij nog leefde. Iieeeuw wou Albert Jan ook nog dat ik hem onder het rijden eraf haalde nou echt niet! Vies ding. In Ayr zijn we naar een informatiepunt gegaan. Hier waren 2 hele oude vrouwtjes die ons de hele tijd folders in de handen duwden. Op het laatst hadden we honderden folders! Ook konden we hier in de buurt geen werk vinden. Om 11 uur was het al 36 graden :O

Overal hier zagen we mangobomen. Dus zijn we bij een mango boerderij gestopt om te vragen of we daar konden werken. Maar ze hadden al genoeg en het seizoen was al bijna afgelopen jammer genoeg. In Townsville zijn we naar het Aquarium geweest. Je had hier levend koraal op droog land. Nou het was niet echt op droog land het was een grote aquarium met veel mooie vissen en koraal. Opzich hadden we alles wel gezien en hadden we nog een uur voordat we naar het turtlehospital konden. Daarom zijn we eerst naar de supermarkt gegaan en hebben hier brood, vleeswaren en melk gekocht. Hmmmm dit was echt lekker! Om 4 uur gingen we weer naar het Aquarium om naar het schildpaddenziekenhuis te gaan. Het leek total niet op een ziekenhuis voor schilpadden. Ze hadden hier een schuur met een paar badjes en 7 schildpadden. Het zag er niet uit. Maar de schildpadden waren wel heel intressant om te zien! 1 was echt gigantisch groot! Al wisten ze niet hoe oud schildpadden konden worden en hoe oud deze waren. Dat was wel een beetje jammer!

In Townsville hadden ze ook een rockpool! Dit klonk wel heel speciaal dus zijn we daar heen gegaan. Bleek het zoiets als een lagoon te zijn maar dan heel vies! Dus zijn we maar naar het strand gegaan. Hier hebben we lekker gezwommen. ‘S ochtends hebben ze hie rook een kwal gevonden. Dit was een hele kleine doorzichtige die lelijke steken kan geven. De grotere zijn dodelijk. In Rollingstone zijn we naar een gratis camping toe gegaan. Voordat we hier aankwamen hebben we nog met Chris gebeld of hij nog iemand nodig had om op zijn huis te passen. Dat kon wel dus moeten we voor 14 December thuis in Langhorne Creek zijn en onze auto verkocht hebben.

Zondag 1 December

‘ S ochtends hebben we weer lekker tomatensoep met brood gegeten. Ondertussen hebben we overlegd wat we nog willen doen voordat we terug naar Langhorne Creek gaan. Regenwoud/Wildwaterraften/krokodillentour/strand. Eerst zijn we naar Paluma np geweest. Hier had je de big christal creek. Onderweg zag ik opeens een slang voor me. Dus zei tegen Albert Jan snel pak de camera! Maar we waren te laat hij was al weg. Ik had de auto nog niet geparkeerd onder een mangoboom of er viel al 1 op onze auto… We gingen nu naar de rockslides/paradise waterhole! Dit was echt cool. Je had hier een soort van natuur pool. Je kon er van rotsen naar beneden glijden. Dit was echt super leuk! Ook zijn we van een rots het water in gesprongen als je boven staat lijkt het heel hoog maar op het filmpje lijkt het heel lag. Bij little christal creek was een swimming hole en rainforest bridge.

Op naar Babinda.

Maandag 2 December

Vandaag hadden we een rustdag. Zijn lekker naar de winkel geweest voor wat kiwi’s en ander lekker eten. Voor de rest hebben we niet veel gedaan.

Dinsdag 3 December

Na het ontbijt zijn we richting Cairns gereden om Rick en Birgitt op te halen. Eerst zijn we naar de carwash gereden in Cairns. Hier hebben we de hele auto schoongemaakt van binnen en alles omgebouwd zodat ze ook achterin kunnen zitten. Bij het hostel aangekomen kwam er opeens een kleine jonge aanlopen dat Rick bleek te zijn. Bij het hostel hebben we een kopje thee gedronken en zijn we richting Port Douglas gereden. Hier had Birgitt al 3 maanden gewerkt. Rick was er nog maar net en ze wouden dus graag een auto kopen. In Palm cove zijn we even gestopt om onze benen te strekken. Rick ging daarna rijden voor een testrit. In Port Douglas hebben Birgitt en ik bij hun hostel noodles klaargemaakt en Rick en Albert Jan gingen naar de auto kijken. Na het eten kregen we van hun 20 dollar voor de benzine en een rondleiding door Port Douglas. Naar een vuurtorentje, sunshine look out en aan het einde van de middag hebben we een ijsje bij haar oude werk gekregen. Daarna hebben we ze terug gebracht want ze gingen weer een andere auto kijken. Dat wisten wij eerst niet. Daarom wouden ze dus waarschijnlijk met ons meerijden… We zagen best wel veel security ‘s avonds rijden dus zijn we op het parkeerplaats bij de haven gaan slapen. Volgens Birgitt kon je hier overal in Port Douglas gratis camperen. Nou echt niet want overal stond no camping.

Woensdag 4 December

Om 8 uur zijn we eerst naar de supermarkt gelopen om brood, ei en melk te halen. Ooeeeh dit was echt weer een heerlijk ontbijtje!  Nu moesten we nog onze was doen. Dus zijn we naar een super mooi resort gereden om onze was te doen. In het park hebben we onze was uitgehangen vanaf 11 uur achter de auto. Albert Jan ging ondertussen naar de ijssalon om de auto opnieuw op internet te zetten en ik bleef achter om ons fort te bewaken. Alle mensen zaten de hele tijd te kijken van wat van gek is dat daar. Op het moment dat Albert Jan terug kwam kwam er een groep toeristen met een reisleider langs. De reisleider wees naar ons en vertelede dat wij mensen waren die niks betaalden en dat dat niet mocht etc. Om 3 uur ging ik naar de Coles voor brood ($1,-), 10 hamburgers($1,-) en noodles ($2,95) lekker goedkoop dus. Zo hebben we lekker broodje met hamburger in het park gegeten. ‘S avonds zijn we weer naar het zelfde plekje gereden en hebben daar weer overnacht.

Donderdag 5 December

Bij de sunset point hebben we lekker ontbeten met een prachtig uitzicht over het water. Vandaag zouden we op zoek naar een national park met het regenwoud. Maar omdat alles zo slecht was aangegeven hebben we het op het laatst opgegeven en zijn we terug gereden naar Palm Cove. Een dorpje eerder was het strand namelijk gesloten wegens een krokodil. Eenmaal bij Palm Cove aangekomen zagen we allemaal mensen in het water zwemmen dus gingen we hier ook op het strand liggen  Gelijk kwam de lifeguard naar ons toe om te zeggen als we nog wouden zwemmen moesten we er nu in gaan want hij ging het over 2 minuten sluiten wegens de krokodil die steeds dichter bij kwam! Ooeeeh een krokodil dat wouden wij wel zien hoor. Dus we gingen snel even het water in voor een frisse duik en vroegen de lifeguard waar we het beste de krokodil konden spotten. De krokodil konden we het beste zien op de pier. Hier hebben we hem ook 3x gezien! Hij was wel ver weg maar toch. De eerste keer was hij 500 meter van ons vandaan toen 200 en 100.

We wouden eigenlijk nog wel even zwemmen. Daarom zijn we weer verder gereden en konden we daar nog 15 minuten zwemmen waarna dit strand ook werd gesloten. Het was wel lekker weer daarom konden we heerlijk onder de palmbomen opdrogen in de zon. Ook waren hier 3 duitsers in ongeveer dezelfde auto als ons. Die gingen gewoon het water in. Gingen 2 van hun naakt zwemmen en riepen steeds : ‘ Ooooh wie geil! ‘ ( Rare gasten) ‘ S middags hebben we bij het winkelcentrum geinternet. Eenmaal terug hebben we een kookpannetje op een vieze barbeque gezet en daar rijst in gekookt. We konden weer rijst met zoet zure saus eten. Hmmm lekker hoor. Onder het eten kwam er opeens een busje met chinezen naast ons staan. De meneer die hun begeleide kwam naar ons toe om te zeggen wanneer we de barbeque kwamen schoonmaken want die vrouw die daar zat te eten zei dat wij dat hadden gedaan. Wat een bitch! We hadden alleen rijst in een pannetje gekookt maar omdat wij backpackers zijn worden wij er natuurlijk voor aangekeken dat is echt zo gemeen. Naja.. Bij de zonsondergang (gaat in de bergen onder) hebben we een paar mooie foto’s op het strand gemaakt. Op het strand waren ook een paar aboriginals kleine mosseltjes aan het zoeken om op te eten.

‘S avonds parkeerden we onze auto zo in de hoek dat het amper opviel dat onze auto er stond. De duitsers waren ondertussen aan het discuseren of ze hier ook bleven slapen of niet. De 1 zei namelijk tegen de anderen die anderen zijn toch ook weg gegaan want hij zag onze auto niet meer staan. Uiteindelijk zijn ze ook op dezelfde plek gebleven als ons. 1 van hun lag naast de auto onder een zeiltje te slapen. Dit is niet echt slim want als er een slang of een andere giftig beest was kon die hem zomaar bijten.

Vrijdag 6 December

In de ochtend hebben we op de barbeque lekkere eitjes gebakken voor op ons brood. Na het ontbijt hebben we heerlijk in de zee gezwommen. Wel binnen het net want anders konden we gestoken worden door de kwallen. ‘ S middags hebben we lekker noodles gemaakt en de rijst van gisteren gegeten. In de auto vond ik nog 2 puzzelboekjes die ik van mijn moeder had meegekregen dus daar hebben we lekker de hele middag in gepuzzelt waarna nog een spelletje yatzee en uiteindelijk kaartjes voor thuis geschreven voor onze ouders. Vandaag hadden we een beller voor onze auto! Hmmm ze klonken niet heel aardig. ‘ Savonds hadden we nog een beller.

Zaterdag 7 December

Op naar Cairns

Na een lekker tomatensoepje met brood als ontbijt hebben we snel onze auto opgeruimd. In het winkelcentrum hebben we de nodige papieren voor de auto uitgeprint. Om 10 uur waren we weer bij hetzelfde hostel waar we Rick en Birgitt ook hadden opgehaald. Daar hebben we trouwens nooit meer wat van gehoort. Ze zouden ons na hun tour op het great barrier reef laten weten wat ze gingen doen.. Hmm we stonden nu al een tijdje voor het hostel te wachten. Is dit een grap ofzo?? We kregen opeens ook geen bericht meer terug op onze smsjes. Na een paar minuten kwamen er toch 2 aanlopen. Julia en haar vriend. De auto was heel goed maar ze vonden het maar niks dat de registratie niet op onze naam stond. Dat kon volgens hun niet. Ook gingen ze 1000 dollar onder de prijs bieden. Dat vonden we ook maar raar want als je niet zoveel voor een auto wil betalen waarom reageer je dan uberhaubt! Naja ze hadden zo nog een meeting met iemand dus wij gingen naar de hungry jacks voor internet om te kijken of Anouk al had gereageerd. Die 4 meisjes die hadden gebeld wouden namelijk ‘s avonds afspreken maar wij liever ‘s middags omdat we er nu toch waren.

Gelukkig reageerden ze al snel en konden we gelijk naar hun toe. Eenmaal aangekomen zeiden ze alleen hallo tegen Albert Jan en gingen gelijk naar de auto toe zonder wat te zeggen. Zonder iets over de auto te vragen of als ze de auto open mochten doen, werden alle deuren al opgetrokken. WTF!! Een jonge die bij hun was deed zelfs de auto al aan. Oooh ik begon echt te koken van woede. Ze zitten wel aan ons huis! Al ons spul zit in die auto. Nadat hij de moterkap open had gedaan begon er ook iemand aan de kofferbak te trekken om hem open te doen. Ik zei tegen haar “ You also can ask us something!!” Wat een asociale duitse meisjes waren dit. Niet normaal. Ik deed snel de auto uit en pakte de autosleutels. Ik vertrouwde dit zaakje niet. Ze gingen opeens allemaal bij elkaar staan om over onze auto te praten. Dit vond ik maar niks dus zei “ YOU CAN ASK US ALSO SOMETHING ABOUT ARE CAR??”. Omdat ik dit best wel kwaad zei zei Albert Jan dat ik moest ophouden al vond hij het ook maar niks hoe ze zich gedraagden. Maar als ze betalen kon het hem niks schelen. Ze wouden ook nog een testrit. Ondertussen kwam er 1 van hun naar me toe te vertellen dat ze ook al dezelfde auto hadden gezien maar dan uit 1999 met 130.000 km voor dezelfde prijs en dat die van ons uit 1995 met 275.000 km was. Dus wat ons laagste bod was. Ik zei dus waarom heb je die auto dan niet gekocht. Ja hallo ik werd helemaal gek van die mensen. Ging ze me als antwoord geven dat ze eerst alle auto’s wouden bekijken. Dat te bedenken dat wij maar 1 auto hebben bekeken en gelijk gekocht.

Na deze gekke bezoekjes hebben we bij een informatiepunt een poster gemaakt waar onze auto op stond en die in alle hostels in Cairns opgehangen. Nu was het afwachten… Bij de mac donalds hebben we elk een menu van $ 6 gekocht dit was een patatje, kleine cola, dubbele cheeseburger en een mac flurry met chocoladesaus.

Nu moesten we nog een plekje vinden om te slapen. Dit kon niet in Cairns want overal zag je plaasten waar no camping stond.

Zondag 8 December

Als ontbijt hadden we lekker rijst met satay wat we over hadden van gisteren avond en een sterk bakje koffie ( ieieeuw). Rond 8 uur zijn we de zee in gedoken en zijn we zoals de aboriginals ook kleine mosseltjes gaan zoeken. Op het laatst hadden we er echt al veel! Dit was ook best wel leuk werk om te zoeken.

Na het zwemmen gingen we de mosseltjes klaar maken. Hmmm daar hadden we wel zin in. Het zou vast wel lekker zijn omdat we al veel mensen zagen die ze zochten. Nou wij gingen ze koken. Haha. De kleine mosseltjes zagen er best wel gek uit. Albert Jan zat de hele tijd te zeggen dat er stront in zat. Op het laatst kregen we zo erg de slappe lach over die domme mossels dat we al tranen in de ogen hadden. Ik had al 1 op en vond het zo vies! Maar wou dat niet aan Albert Jan laten merken want anders zou hij nooit 1 opeten. Hij heeft uiteindelijk een klein stukje eraf gebeten maar niet 1 helemaal opgegeten. Het was echt vies zanderig. Ik had ook nog een meisje gevraagd of je dat gewoon kon opeten en die pakte 1 en at hem in 1x op. Bah je hoord het gewoon knarsen.

‘S middags gingen we naar het shoppingcentrum. Hier hebben we bij de K-markt een super leuke kerstknuffel voor Chris en Jan gekocht. Hij was best wel groot! Je hebt hier echt heel veel spullen waarvan je denkt whoo zo goedkoop kun je dat niet in Nederland krijgen. Bij de hungry jacks hebben we de auto op 2650 dollar gezet.

In Palm Cove zijn we naar de haven gegaan en hebben we hier geprobeerd om te vissen. Hmmm dit werkte niet echt.

Terug op het parkeerplaats vertelde een oude man ons dat we daar tegen over op het veldje wel konden slapen. Dat was namelijk een priveterrein en dan kan de politie je niks maken.

Maandag 9 December

‘S ochtends hebben we bedorven brood met pindakaas en choco gegeten. Naja al het bedorven brood hadden we weggegooid er zaten nog een paar goede stukjes tussen. Het eten is echt moeilijk koud te houden in Cairns omdat het hier zo warm is. Onder het eten heeft er weer een rotvogel op mij gescheten! Gatsie darriee dit is echtt niet leuk meer met die vieze vogels altijd te skieten.

8 uur hebben we lekker een duik in het water genomen waarna we naar het postkantoor zijn gegaan om de kaartjes op de post te doen. Ook hebben we bij het postkantoor de prijs van de auto op 2500 dollar gezet. Het was namelijk nu al 9 December en 14 December moesten we al terug zijn! We kregen nu echt stress om onze auto te verkopen en hadden spijt dat we hem niet voor 2000 hadden verkocht. Maarja eerst hadden we 15 reacties toen hij nog op 3000 stond dus dat was ook wel weer vreemd. Maar de meeste backpackers waren al vertrokken uit Cairns richting Sydney voor kerst en nieuwjaar.

In het winkelcentrum hebben we worstjes, ketchup en aardappelkroketjes gekocht. Bij Holloway strand hebben we dit klaargemaakt in de harde wind. Om ons heen waren overal zwervers te zien. Er waren 2 zwerfers aan het vissen en een paar lagen op een vieze slaapzak te slapen. Onder een boom had ik onze 2 stoeltjes die we van Chris en Jan hadden gekregen neergezet. Albert Jan stond nog bij de barbeque om de worstjes en kroketjes te bakken op folie. De zwervers zaten steeds hongerig naar ons te kijken.
Wanneer we aan het eten waren kwam er nog een zwerver bij. Hierna begonnen ze hun vis te bakken op de barbeque die ze hadden gevongen. Opeens werden de andere 2 die op de vieze slaapzak lagen ook geroepen en zaten ze met hun zessen aan een picknicktafel. 1 van hun had zelfs een relater!

Terug op ons plekje in Palm Cove kwam Albert Jan erachter dat onze rechterachterband zo goed als helemaal afgesleten was! Je kon al een hele witte rand zien zitten. Wanneer Albert Jan met de band bezig is kwam de oude man van gisteren er al bij om hem te helpen. Wij hadden de reserve band al achter uit de auto gehaald die helemaal onder de roest zat. Maar dat maakte opzich niet zo veel uit dat zat aan de binnenkant dus niemand kon dat zien. Ook was het dezelfde band die er al aan zat dus daar hadden we wel geluk mee. Albert Jan probeerde de auto omhoog te krikken maar alleen de auto kwam omhoog en de band bleef op de grond staan. Dit zag er echt heel bizar uit. Uiteindelijk had de oude man nog een krik opgehaald en is het uiteindelijk gelukt om de band een beetje omhoog te krijgen zodat ze de reserveband er aan konden zetten. De andere band hebben we weer achter in de auto neergelegd voor de volgende koper, hihi. Ook wist hij misschien wel iemand die onze auto wou kopen. Dus zou hij hem morgen voor ons bellen.

We zaten er nu best wel doorheen en werden chagerijnig dat we onze auto niet konden verkopen. Ook voelden we ons net zwervers om elke dag in een auto te slapen en te leven. Vaak hadden we niet eens echt een schone wc of douche ter beschikking. Ook konden we ons eten moeilijk koel bewaren en werden we elke morgen vroeg wakker door de warmte van de zon.

Deze nacht stond er een bus naast ons. Midden in de nacht was hij opeens weg. Wanneer we ‘s ochtends wakker werden stond hij opeens weer naast ons. Hmm gek toch!

Dinsdag 10 December

Rond 7 uur ben ik lekker buiten op mijn handdoek gaan liggen met een boek van Albert Jan. Na een paar uur zijn we richting Cairns gereden. Albert Jan is eerst nog even snel langs de oude man gegaan. Hij bood 1000 dollar voor onze auto die ander man hoefde hem niet want hij had geen geld. Vandaag zouden we lekker naar de lagoon in Cairns! Eerst heb ik bij een paar hostels de prijs van de auto veranderd naar 2300 dollar en bij 2 voor 2000 dollar. Bij het lagoon heb ik 1 poster op onze tas geplakt. Hier hebben we lekker de hele middag bij het water gelegen. De poster werkte volgens Albert Jan niet maar er was wel 1 naar ons toegekomen voor onze auto! Achteraf heeft hij een duurdere auto gekocht maar wou wel onze camping spullen kopen. Via Gumtree hadden we nu weer 2 nieuwe potientele kopers. Zou het dan toch noch lukken voor 14 December? Op dezelfde dag dachten 2 franse belgische mensen dat ze een afspraak met ons hadden dus kwamen naar onze auto toe. Hij was erg enthousiast toen hij een testrit met Albert Jan aan het maken was. Ik stond nog met zijn vriendin te praten waarna ik erachter kwam dat ze met iemand anders een afspraak hadden met dezelfde auto. Haha oepsiee naja onze auto mag je ook wel kopen hoor. Na de afspraak met de andere auto kwamen de 2 belgen weer naar ons toegelopen. Ondertussen waren wij al even Cairns ingeweest maar hadden ze ons weer gevonden. Ze zouden zo met een australische vriend van ze afspreken om over de autos te praten. Wij waren ondertussen op ze aan het wachten want ze wouden onze auto nog komen bekijken. Opeens zagen we dat ze weg liepen met hun australische vriend dus stuurden we een sms of we nog moesten wachten. Ze wisten nog niet welke auto ze zouden kiezen dus we hoefden de 2 meisjes voor morgen ochten niet af te bellen. Nu moesten we nog een slaapplaats vinden het was ondertussen al 9 uur!

We besloten om op een parkeerplaats in Cairns te slapen. Want we moesten ‘s ochtends alweer in Cairns zijn om de 2 meisjes met een vriend die ze meebrachten onze auto te laten zien.

Woensdag 11 December

We waren alweer vroeg wakker dus reden we naar een parkje waar we al eerder waren geweest. Ik had best wel honger dus heb rijst met zoet zure saus klaargemaakt. Ja je weet maar nooit straks verkopen we de auto wel dan kan ik het niet meer eten. Om 10.30 waren de meisjes en hun baas in Cairns. Ooeeh spannend. Ze keken naar onze auto en volgens de australische vriend was het wel een goeie auto. 1 van de meisjes maakte een erg probleem dat we geen roadworthy hadden. Dit is dat je de auto laat controleren of er iets aan mankeert. Dat hebben wij niet gedaan want als je toerist bent dan laten ze je toch meer betalen dan nodig is. Volgens de baas van de 2 meisjes konden ze onze auto wel zonder roadworthy kopen dus we hadden een deal!  Voor $1900 hebben we uiteindelijk net op tijd onze auto kunnen verkopen. Wel veel minder dan we wouden maar toch. Beter dan niks! Nu moesten we alleen nog de papieren invullen en met ze naar de bank.

Onderweg naar de bank hadden ze veel vragen over de auto. 1 van hun was erg bazig en beetje irritant. Bij de bank moest ze eerst persee de koers weten of die goed of slecht voor ze stond. Dus op het laatst hebben ze toch van hun australische rekening geld gehaald omdat ze anders meer euros hadden uitgegeven. 1 van hun had 100 te weinig gepint. Dus vroegen ze of dat ook goed was. Uuuh nee je hebt voor $1900 getekend;)

Terug bij de auto hebben we de papieren en de sleutel gegeven. Onze spullen hebben we uit de auto gepakt en zijn naar een hostel gaan zoeken.

Bij de flying monkeys hebben we een 2 persoonskamer geboekt voor 1 nacht. Hier hebben we Chris gebeld dat we de auto hadden verkocht en vanaf morgen terug konden komen. Chris en Jan waren toevallig morgen ook in Adelaide om Phil en Phat op te halen dus dat kwam wel goed voor ze uit! Op jetstar hebben we daarom ook een ticket voor $ 160 p.p geboekt naar Adelaide. Bij het hostel konden we een shuttle bestellen om ons naar het vliegveld te brengen voor $12 .

We hadden nu alles geregeld en konden eindelijk rustig naar het lagoon gaan zonder stress over onze auto. Bij het lagoon zagen we de 2 belgen nog lopen. Gelukkig hadden ze ons niet gezien.

‘S Avonds hebben we bij ons hostel een voucher opgehaald hiermee konden we gratis in een restaurant eten maar moesten we wel wat drinken kopen. Hier hebben we alle 2 spaghetti bolognese gegeten. Ja heel verrassend maar er was niet veel keus.

Na het eten hebben we een mooie avondwandeling door Cairns gemaakt rond de lagoon. Ze hadden hier allemaal mooie lichtjes in de bomen hangen. We hebben hier een paar mooie foto’s van gemaakt!

Donderdag 12 December

4.30 ging de wekker al. We hebben snel onze tandjes gepoetst en zijn naar de wc geweest. Ondertussen heb ik het beddengoed in de wasmand naast de receptie gegooid en de kamersleutel in een doosje bij de receptie. We waren klaar voor vertrek!

Met onze 2 dikke backpacks, een kleine koffer en Albert Jan zijn rugzak liepen we de trap af naar beneden. Het was buiten nog donker. Al was het al wel best warm. Om 5 uur vertrok de shuttle naar hete vliegveld.

Op het vliegveld hebben we ons ingecheckt en zijn we naar het vliegtuig toe gelopen. Ons vliegtuig vertrok om 7 uur. Ondertussen was het al licht geworden. In het vliegtuig zat een australische man achter ons steeds met een zweedse man te praten. Hij vond het zo leuk om hem alles te vertellen al klopte er bij sommige dingen niet veel van. Volgens hem waren er bij de 12 apolisten nog maar 11. NOu dat zijn er ondertussen nog maar 7.

Om 10.45 waren we aangekomen in Adelaide. Chris en Jan stonden bij de uitgang van de gate al op ons te wachten. Albert Jan had ze al gezien maar ik keek gewoon over ze heen. Oepsiee. Het was fijn om ze weer te zien! Samen zijn we onze baggage gaan ophalen. Omdat je hier binnenlands vliegt hoef je niet je paspoort etc te laten zien. Het is net alsof je op een bus stapt. Oooeeeh wat was het hier koud! 24 graden en in Cairns hadden we steeds rond de 35 graden.

Samen met Chris en Jan zijn we naar het winkelcentrum gegaan. We waren nog niet uit de auto of iemand vroeg mij waar ik mijn jurkje had gekocht. Jan keek naar het label en zei bij supre. De vrouw was heel blij om dat te horen en ging naar haar auto. In het winkelcentrum kregen we best wel zin in wat eten. Wij hadden nog niet tijd gehad om te ontbijten dus namen we allemaal een stukje pizza. Ondertussen was Chris aan het bellen en kwamen er weer 2 jonge meisjes langs om te vragen waar ik mijn jurkje vandaan had. Echt raar! Het was gewoon een oranje effen jurkje.

Nadat we bij het winkelcentrum vandaan kwamen gingen we naar een huis in Adelaide hier waren Path en Phil. Path was een nicht van Jan. Die kwamen een paar dagen bij hun logeren. De mensen waar Path en Phil logeerden hadden echt een super schattig hondje! Het leek nog steeds op een puppie en hij was al 12 jaar oud! Niet te geloven.

Eenmaal thuis moest Chris weer aan het werk en zaten wij buiten met Jan, Path en Phil. Jan had een paar lekkere hapjes voor ons op tafel gezet. ( kaas, amandelen, horseradisch spread, shilli jam, pompoenspread en toastjes) Ook kregen we een lekker glaasje wijn erbij en een paar kippenpootjes. We werden gelijk alweer verwend. Path en Phil sliepen in onze kamer dus wij mochten in hun grote caravan!

‘ S avonds hadden ze bij de footbalclub een kerstfeestje. Van Chris en Jan kregen we allemaal een kerstmuts. Bij de footbalclub speelden ze allemaal bowl. Wij hebben ook meegespeeld. Best wel een grappig spel. Het ging meer om het samen zijn dan om het spelletje. Iedereen had een drankje en praatte gezellig met elkaar.

Op het einde wou de meneer die alles had georganiseerd mij voorschut zetten door mij naar voren te roepen. Ik moest de winnaars een cadeau geven. Dit lukte hem niet want ik vond het wel grappig! Ook had een gekke man gewonnen met de leukste outfit! Dit was een schotse man met schotse kleding aan en 2 kerstballen voor hem hangen. Ik zei “ Oooooh nooooow not him!’ Bah moest ik hem ook nog een knuffel geven. Iedereen moest vet lachen. Het was in ieder geval weer een erg gezellige avond.

Vrijdag 13 December

‘S ochtends hadden Jan, Phil, Phat, Albert Jan en ik een lekker ontbijtje met elkaar. Chris was ondertussen alweer op het werk te vinden. We voelden ons hier alweer helemaal thuis. Echt gek opzich. Maar we waren blij dat we uit de auto waren. Dit is echt veel beter. Vandaag ben ik begonnen om onze spullen in de kast neer te leggen en onze tassen op te ruimen. Albert Jan had de auto van Chris schoongemaakt.

‘S avonds zijn we met z’n allen naar Strathalben gegaan. Hier was de optocht van de kerstman. Wel raar er waren 2 kerstmannen in de optocht dat snappen de kinderen toch nooit weer! Na de optocht werden Albert Jan en ik alleen gelaten want ze hadden nog een feestje in de buurt. Wij gingen eerst wat eten. Bij een kraampje hebben we 2 worstjes met ui en brood gehaald en bij een ander kraampje 4 donuts. Beneden in het park zijn we tussen alle mensen gaan zitten en hebben we naar het concert gekeken. Opzich hadden we best nog wel honger dus hebben we nog 2 lekkere worstjes opgehaald. Hmm dit heeft ons wel goed gesmaakt. Op de markt was veel politie die allemaal tassen van jonge kinderen controleerden op drank. Alsof ze niks beters hebben te doen.

Zaterdag 14 December

5.30 Was Jan al uit bed om haar kerstlunch te bereiden. De avond van te voren hadden we nog gevraagd of we haar moesten helpen maar alles was al zover klaar dat dat niet hoefde. 9.00 kwamen Albert Jan en ik ook van bed. Albert Jan ging grasmaaien en ik heb Jan geholpen met het eten. Om 11.30 was iedereen er en kon de lunch met Path, Phil, Chris, Jan, Daniel, Kira, Jacobi, Skarlet, Big Danny, Leanne en Darel beginnen. Als eerste kregen we eggnog waarna een paar salads, 4 soorten vlees, groentes, aardappelen en als dessert een pavelover en een zelfgemaakte taart van Leanne. Jacobi was eerst heel verlegen maar na een paar uur wou hij steeds met ons spelen. Het was weer een erg gezellig dag met z’n allen.

Zondag 15 December

Hebben we lekker tot 9.30 uitgeslapen tot we opeens Jacobi hoorden bij onze caravan deur. Iedereen zat al aan tafel voor het ontbijt of we ook kwamen. We hadden al 3 keer wat gezegd maar hij hoorde ons niet goed omdat hij een beetje doof is. Eenmaal bij het ontbijt hebben we lekker met z’n allen samen gegeten. Skarlet de babie van Kira en Daniel was dit keer ook stil. Ze had het nog nooit zo gek als gisteren gedaan ze was bijna de hele dag wakker geweest.

‘S middags gingen we naar Chris zijn dochter vlakbij Adelaide. Eenmaal daar aangekomen was ik wel een beetje misselijk door de lange reis. We zaten ook met z’n 6en in de auto dus Albert Jan en ik zaten helemaal achterin. Daar voel je de hobble en de bochten het meeste. Het zoontje van zijn dochter was echt grappig. Zijn naam was Jack hij was 4 jaar oud en kon maar niet stoppen met praten. Vaak zeiden zijn ouders dat hij wat rustiger moest praten want hij ging steeds luider praten zo enthousiast was hij. Ik heb echt heel veel verhalen over zijn muizen gehoord. Daarna was hij een tijdje binnen had die schat een tekening voor me gemaakt. Hij was helemaal gek van me. Echt zo schattig. De vader van Jack en zijn tweeling broer waren ook erg druk dus weten we ook van wie hij dat heeft.

In Adelaide hebben we samen met Path, Phil, Chris en Jan gegeten. Dit was weer erg lekker als toetje kregen we een dik pannenkoekje met stroop. We hoorden van Chris dat we de volgende dag al moesten werken. Daarom gingen we rond 9 uur al op bed.

Maandag 16 December

Om 6 uur ging de wekker. We moesten om 7 uur in de wijngaarden zijn. Chris reed met ons mee om ons te laten zien waar we moesten zijn. We zagen alweer veel bekenden in de wijngaarden dat was wel leuk! Pff het werd wel weer erg warm. Gelukkig waren we er nu wel beter aan gewend doordat we in Cairns waren geweest met 35 graden. Op het laatst kreeg ik wel pijn in mijn benen en rug. Albert Jan begon een beetje ziek te worden door de tempratuursverschil. Naja ziek meer verkouden.

Dinsdag 17 December

6.15 ging de wekker alweer het was weer tijd om naar het werk te gaan! Om 7 uur waren we in de wijngaarden vandaag moesten we ander werk doen dan anders. We moesten de kleine druiventrossen eraf halen en waar teveel trossen aanzaten een paar eraf trekken/knippen. Toen het lunchtijd was kwamen de rest van de groep die in een andere wijngaarden aan de gang waren bij ons om ons te helpen. Ze hadden er niet echt veel zin in want Julie had gezegd dat ze bij de lunch al konden stoppen omdat het zo warm was. Maar de meesten hebben nog tot half 4 met ons doorgewerkt. Julie deed weer niet veel. Albert Jan begon zich nu echt aan haar te ergeren. Elke keer als we pauze hadden was ze er wel en dan ging ze weer naar kantoor.

Thuis hebben we weer de lunch gemaakt voor de volgende dag en nog even gezellig met Path, Phil, Chris en Jan buiten gezeten. Dit was de laatste avond dat ze thuis waren dan moesten wij op de honden, vogel en het huis passen.

Woensdag 18 December

5 uur ging onze wekker alweer want we moesten vandaag om 6 uur beginnen het zou namelijk 38 graden worden. Chris was ook al van bed dus hebben we nog afscheid van hem kunnen nemen. Om 6 uur stonden we alweer klaar met onze schaar, pet en zonnebril. OOeeh wat was het warm! Vandaag hielpen ook een paar pakistanen en afganistanen ons. Dat was wel fijn want ze waren best snel! Het was al best snel warm geworden dus mochten we om 12.20 stoppen. Thuis hebben we gelijk de sproeiers aangezet, het beddengoed gewassen, onze spullen uit de caravan gehaald en een paar lekkere hapjes gemaakt.

Donderdag 19 December

Vandaag was alweer de laatste dag dat we konden werken. Om 6 uur begonnen we weer bij dezelfde wijngaarden. De pakistanen en afganistanen waren er ook alweer om ons te helpen. Vandaag was het echt niet uit te houden met de hitte. Ik kon echt niet meer. Albert Jan had het ook heet maar hij had zelfs zijn trui er nog onder aan. Die gek. Om 11 uur stond Lee Anne met koud drinken voor ons klaar aan het einde van de wijngaarden. We waren klaar met werken Na iedereen een fijne kerst te hebben gewenst zijn we naar huis gegaan. Thuis heb ik alle bedden weer opgemaakt.

Vrijdag 20 December

Na een lekker ontbijt zouden we naar Brian. Jan had namelijk gezegd dat hij naar ons had gevraagd. Eenmaal bij Brian aangekomen waren ze met een kerstlunch bezig. Wij mochten gelijk aanschuiven en hebben hier heerlijk gegeten. Brian liet ons de horseradisch zien die wij hadden geplant. Het was al aardig gegroeid. Wat wij hadden geplant was erg goed want we zagen ook andere gedeeltes waar veel stukjes misten. Dat hadden we dus wel erg goed gedaan.

‘ S middags zijn we naar Mount Barka geweest. Ik moest namelijk nog cadeautjes voor morgen kopen voor Albert Jan zijn verjaardag. In de K-Markt heb ik heel veel cadeautjes gekocht. Koffiekop met vanillekoffie, 2 korte broekjes, 1 bokser, partymix drank, hempje, chocoladekoekjes, bonbons, chocolade fruit/nootjes. Nadat ik dat allemaal gekocht had ging ik weer naar Albert Jan toe. Hij was al in de supermarkt om wat spullen te kopen. Wanneer we naar de auto toe liepen met alle cadeautjes en boodschappen zag ik opeens een leuk shirt op een pop hangen. Deze heb ik ook nog gekocht met nog een t shirt uit deze winkel. In Cairns had ik al een paar souvenirs voor Albert Jan gekocht voor zijn verjaardag een sleutelhanger, shotglaasjes, bieropener en een pet.

Zaterdag 21 December

Yeaaaaah Albert Jan is vandaag jarig! ‘ S ochtends heb ik ontbijt voor ons alle 2 gemaakt. Brood met spek en ei. Daarna een lekkere bananenmilkshake. Na dit stevige ontbijt zijn we met onze lekkere milkshake de kamer in gegaan en heeft Albert Jan alle 15 cadeautjes uitgepakt. Gelukkig was hij er erg blij mee!

‘S middags hebben we nog wat lekkere hapjes gehad met een drankje erbij.

‘S avonds zijn we naar de footbalclub geweest. Hier kwam Santa Claus vanavond aan. Ik had al tegen een paar gezegd dat Albert Jan jarig was dus werd hij op een gegeven moment naar voren geroepen en kreeg hij een fles rode wijn. De rode wijn hebben we later aan Lee Anne gegeven want die lusten wij niet. Lee Anne vroeg ons ook wat wij met kerst gingen doen. We deden nog niks dus mochten we wel bij haar komen ontbijten met Snow, Neel, big Danny en haar zoon Chad. Dat was wel erg lief.

Zondag 22 December

Vandaag hadden we niet veel zin om wat te doen. Daarom hadden we een gezellig filmdagje georganiseerd voor ons 2. Lekker lui dagje dus!

Maandag 23 December

Hmm na het ontbijt zijn we naar Lake Breeze gegaan. Volgens Jan hadden ze in de komende tijd hier een paar bruiloften. Misschien konden wij hier wel aan het werk. Het klopte in Januari en Februari waren er ongeveer 3 bruiloften waar wij waarschijnlijk wel konden werken. We hebben ze ons nummer gegeven en zijn naar huis gegaan om de honden uit te laten. We hebben Chris en Jan eerst gebeld om te vragen waar de riemen voor de honden waren. De honden waren helemaal door het dolle heen! Ze waren nog nooit zo enthousiast geweest. Volgens ons gaan Chris en Jan niet vaak met ze te wandelen. Ze snuffelden overal en konden niet wachten om door te wandelen. ‘S ochtends was Elizabeth al bij onze deur geweest of we hun tuin voor 2 weken in de gaten wouden houden. Vanaf 31 December tot 14 Januari moeten we de tuin van Elizabeth en Jim water geven. Daarom gingen we daar als eerste met de honden heen. Als kerstcadeautje kregen we wat nootjes en 2 zakjes met gek spul wat ze zelf had gemaakt. Ook had ze nog 2 open flessen wijn voor ons die ze toch niet meer op kreeg. Dit waren echt hele aardige mensen. We mochten zelfs in hun huis overnachten als we dat wouden.

Na alle informatie wat we moesten doen zijn we door gelopen naar de pub. Bij de pub hebben we een biertje en wijntje gedronken. De hondjes lagen lekker rustig onder de picknicktafels buiten. We dachten Lee Anne vind het vast ook wel leuk om de hondjes en ons weer even te zien dus waren we naar haar huis toe gegaan. Ze was niet thuis. Haar werk was een paar meter verder en ja hoor we zagen Toby al voor het raam springen. Lee Anne was blij om de hondjes weer te zien en samen gingen we naar haar huis om te zien of er nog post voor Albert Jan was. Waarschijnlijk was dit nog niet aangekomen door de kersttijd.

Na deze drukke dag zijn we weer terug gelopen met de honden naar huis en hebben we een leuke film gezien.

Dinsdag 24 December

Yeaaah vandaag gingen we naar Murray Bridge om lekker te shoppen! Ik had er wel zin in. Eenmaal in Murray Bridge aangekomen waren er niet veel kledingwinkels  Ooooh dat is niet leuk! Gelukkig heb ik wel 1 leuk vestje kunnen vinden. We hebben nog wel kerstinkopen kunnen doen. Lekkere wraps, kangaroo hamburgers, biefstukvlees, kaas, knoflookbrood, tzjaziki, chips en melk.

Woensdag 25 December

Het is kerstochtend we maken ons klaar om met de honden naar Lee Anne te gaan. De honden vonden het wandelen opzich al leuk genoeg! Eenmaal bij Lee Anne aangekomen waren wij de eersten. Na ons kwamen Neel en Snow binnen en even later Chad. Eerst kregen we garnalen met 2 sausjes, een groente taartje, en een pizzabroodje. Hierna kregen we inktvisringen die Neel had gemaakt en Snow had gevongen. Dit was weer erg lekker allemaal! Snow is de vader van Chad en Neel is zijn broer. Voor Lee Anne wat met snow had was ze eerst samen met Neel. Dus we waren op een kerstontbijt met 2 van haar exen. Het was wel erg gezellig. Neel zou ons eigenlijk nog meenemen op de motor maar dat zouden we nu een andere dag gaan doen. Van Lee Anne kregen we nog elk een cadeautje. Albert Jan kreeg een fles Baileys en ik een doos bonbons.

Donderdag 26 December

Boxingday. Ze hebben hier geen 2de kerstdag. Vandaag zouden we met Danny te vissen. Alleen het waaide wel een beetje dus kon het niet door gaan. Volgens hem was het dan te koud bij het strand.

Naja dan maar een paar hapjes en drankjes op tafel met home alone voor de tv.

‘S avonds hebben we lekker eten gemaakt en onze wraps gevuld met vlees, tzjaziki, salade en groetes. Dit was erg lekker! Ook had Danny ons wat kreeften gebracht. Deze hadden we ‘s middags al gepeld en ‘s avonds heb ik ze in een knoflooksausje warm gemaakt voor in mijn wrap. Albert Jan houd hier niet zo van.

Vrijdag 27 December

Als ontbijt hadden we een lekker broodje met ei en bacon. Hierna is Albert Jan begonnen met de sproeiers weer aan te zetten. De sproeiers moeten we elke dag door de hele tuin en gras aanzetten anders hebben ze als ze terug komen in plaats van groen gras bruin gras. Dit staat de hele dag aan. Ondertussen ben ik buiten met wat drinken gaan zitten om aan mijn blog te werken dit heeft me de hele dag gekost. Ondertussen belde Darel mij om te zeggen dat Lee Anne naar het ziekenhuis was omdat er wat ernstigs in de familie was gebeurd. Albert Jan zou vandaag hun busje schoonmaken dus vertelde Darel waar hij de sleutel moest neerleggen omdat Lee Anne er niet meer was. Hierna belde Lee Anne me om te vragen of we op Tobi wouden passen. Dat deden we natuurlijk maar al te graag. Zodat zei haar niet zorgen om hem hoefde te maken. Het leek wel even of ik bij een receptie aan het werk was want een paar minuten later belde Chris al. Hoe het met ons ging en dat het goed was dat we voor Tobi wouden zorgen. Paar minuten later belde Chris alweer. Of we al ons ondergoed, sokken en bh’s niet op de grond hadden liggen anders zou Tobi ze kapot maken! Aan het eind van de dag was ik nog maar op de helft.

Wanneer we op bed zouden gaan volgden alle honden ons naar onze kamer. Frank die anders nooit in onze kamer sliep ging naast het bed liggen Molly ging zoals altijd op haar kussen liggen en Tobi sprong gelijk bij ons in het bed. Hmm de kamer word nu al overgenomen door de honden!

Zaterdag 28 December

Rond 9 uur werden we wakker. Tobi lag nog lekker naast ons in bed. Frank liep al rond in het huis en Molly lag nog lekker rustig op haar kussen. Ik had de honden eerst al even buiten gelaten om te plassen. Zo ging ik zelf even naar de wc en liet ze weer binnen. Een half uur later had Albert Jan de honden even buiten gelaten. Opeens hoorde ik hem om Frank en Molly roepen met een angst in zijn stem! Dus ik riep wat is er aan de hand!? Zei hij dat hij een slang naast Frank zag liggen. Hij wou met hem spelen. Molly wou niet binnen komen want die luisterd nooit goed naar ons.

Albert Jan durfde niet meer naar buiten. Ik had de slang niet gezien maar deed 2 spijkerbroeken aan en Chris zijn schoenen om te kijken of hij er nog was. Ook nam ik een paraplu mee in het geval als ik hem wel zag en hij mij wou aanvallen. Kon zo snel niet wat anders vinden. Na een tijdje gezocht te hebben zag ik hem niet meer in de tuin.

Voor de zekerheid had Albert Jan Chris gebeld over wat we nu moesten doen want de honden liepen hier wel altijd. We moesten vooral veel lawaai maken en de honden wel buiten laten. ‘s Middags gingen we met de hondjes te wandelen. Tobi was een beetje verdrietig want we moesten zijn halsband thuis halen en Lee Anne was net op dat moment ook even thuis.

Voor de rest van de dag ben ik weer bezig geweest met deze blog. Albert Jan heeft ‘s avonds eten voor ons gemaakt. Patat, loempias en een schnitzel. Hiervoor heeft hij ook een lekkere chocoladecake gemaakt waarvan we nu een hapje van gaan nemen!

Sorry voor de typfouten soms veranderd word automatisch mijn woorden omdat het in het engels staat. Heb het ook niet over gelezen..

Wat zijn onze plannen?

Tot en met 7 Januari passen we op Molly, Frank de vogel en het huis van Chris en Jan. Hierna moeten we nog een week op de tuin van Elizabeth en Jim passen. Wanneer we in deze tijd nog werk hier kunnen vinden of hebben blijven we hier en anders gaan we verder met onze reis. Als we geen werk hebben maken we met Chris en Jan een afspraak om samen naar Kangaroo island te gaan. Daarna gaan we dan naar Bali voor ongeveer een week waarna we doorvliegen naar Phuket en Bang Kok. Waarschijnlijk als we daar allemaal zijn geweest gaan we een vlucht naar huis boeken. Natuurlijk is dit nog niet allemaal zeker!

• 28 December 2013 - 14:36

Dukke:

Hallo Janna en Albert Jan,
    Nou wat een verhalen zeg. Dit is een ervaring om nooit meer te vergeten. Leuk om alle belevenissen te lezen.
    groetjes van Dukke Halbe Sietse Lisette Lieuwe en Janita
    En een gezellig oud en nieuw in de warmte