Onze reis naar Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu Onze reis naar Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu

Onze reis naar Australie

Blijf op de hoogte en volg Janna

22 September 2013 | Australië, Melbourne

Op maandag 16 September was het zo ver. Ja hoor onze reis naar Australie ging beginnen!
Om 5 uur ging de wekker in huize Dijkstra. Pooeh wat was dit vroeg. Eerst dacht ik huh wie heeft mijn wekker voor de grap zo vroeg gezet. Daarna bedacht ik me dat het eindelijk zover was onze reis ging nu echt beginnen. In een half uur tijd heb ik me snel aangekleed en mijn make-up opgedaan. Om half 6 waren we allemaal klaar voor vertrek. Mijn ouders en Tina gingen ook mee. Onderweg had Tina een paar keer niet al te slimme opmerkingen. Zoals: Mem binne dot flatten? of Werom gjinne we net oarn de oare kont rieden dot gjit folle sneller. (Andere rijbaan richting huis) Vlakbij Amsterdam kwamen we in de file te staan. Op de tomtom stond eerst dat we om half 8 zouden aankomen maar dit was inmiddels al 8 uur! Albert-Jan en zijn ouders waren rond 6.45 vertrokken en waren om 7.45 al op Schiphol! Op het laatst reed het verkeer gelukkig weer een beetje door en zagen we Schiphol. We moesten naar de linker rijbaan om te parkeren maar mijn heit nam de middelste. Ja hoor we stonden voor Shiphol op de BUSLIJN. Guttegut hoe moesten we hier ooit weer vandaan komen! Mijn mem was al helemaal in de stress en zei: Anders laten we Janna er hier alvast uit anders komt ze te laat. Op het laatst is het gelukt en stonden we op p1. Poeh poeh dit was nog een best stuk lopen naar Albert Jan en zijn ouders. Om 8.45 waren we er dan eindelijk. Albert Jan was al ingecheckt dus liep met mij mee om in te checken. Mijn bagage ging gelukkig in 1x door naar Melbourne. Dit hadden ze echter niet bij Albert Jan gedaan. Zijn tas moesten we bij elk vliegveld opnieuw inchecken. Ondertussen leek het net alsof we door de paparazzi werden gevolgd. We zagen overal cameraflitsen. Onze ouders wouden geen moment missen. Na het inchecken namen we afscheid van onze ouders.

Vertrek richting Frankfurt

We gingen gelijk naar ons vliegtuig richting Frankfurt waar we al snel aan boord konden. Jammer genoeg zaten we deze vliegreis niet naast elkaar. Er zaten 2 mannen tussen. Onderweg kregen we in het vliegtuig hier nog lekker chocoladekoekjes en drinken. Na een uur waren we al in Frankfurt dit viel me wel mee ik dacht namelijk dat we 2 uren moesten vliegen. Het was nu 10.55 Nederlandse tijd. Als eerste gingen we naar de bagage om Albert Jan zijn backpack op te halen en weer opnieuw in te checken. Hier zeiden ze dat we zijn tas niet weer hoefden op te halen en dat hij rechtstreeks naar Melbourne ging. Om 13.55 vertrok ons vliegtuig naar Hanoi,Vietnam. Dit was een erg lange reis! We deden er 10 uur en 50 minuten over. Ook hier kregen we steeds te drinken, nootjes en 2 maal te eten. Het eten zag er op het eerste gezicht wel lekker uit. Totdat we een hapje hadden genomen. Er zat weinig smaak aan. In het vliegtuig hebben we zo goed als niet geslapen.

Aangekomen in Hanoi

We kwamen om 05.45 uur Vietnameense tijd aan. In Nederland was het nu ongeveer 00.15 uur. We waren echt kapot van onze reis maar besloten om Hanoi even in te gaan. Het was hier echt heel anders dan in Nederland. We liepen langs de weg om het dorpje in te gaan. Ondertussen waren we al door ongeveer 15 taxis en scooters aangehouden of we ook wouden meerijden. Dit was echt om gek van te worden! Natuurlijk begon het ook nog eens hard te regenen. Opzich was dit ook wel weer lekker want het was hier 27 graden. Albert Jan had gelukkig een regen jas mee dus liepen we hier samen onder verder. Eenmaal in het dorpje keken we onze ogen uit! Het was hier zo anders. Ze verkochten hier buiten op straat zelfs eten en drinken. Dat is dan nog niet zo gek maar als je vlees onafgedekt ziet liggen met muggen erop in 27 graden is het niet al te fris. Zal me niks verbazen dat ze hier elke dag ziek zijn. Overal waar je keek zag je ook taxi's en fietsers met gekke hoedjes en kapjes tegen virussen op. Ook waren er veel bananenbomen en palmbomen te zien.Eenmaal op een drukke straat aangekomen zagen we 2 scooters met een kooi achterop vast gebonden. In de ene kooi hadden ze allemaal honden op elkaar gedrukt en in de andere allemaal kippen. Dit was echt heel erg zielig om te zien. Die honden zaten er echt ingedrukt er kon letterlijk niet 1 meer bij. Via de grote weg zijn we een zijstraatje in gegaan richting het vliegveld. Op het vliegveld waren we gelijk naar onze gate toegelopen want we waren toch best wel moe. Hier hebben we nog even kunnen slapen al lagen de stoelen echt verschrikkelijk! Om 16.00 vertrok dan eindelijk ons vliegtuig richting Ho Chi Minh City in Vietnam. Deze reis duurde in totaal 2 uurtjes. Aan boord kregen we gelijk wat eten en drinken. Het eten smaakte gelukkig een beetje beter dan de eerste keer.

Aangekomen in Ho Chi Mihn Stad

Om 18.00 Vietnameense tijd kwamen we dan aan in Ho Chi Mihn stad. Hier wouden we graag weer controleren of Albert Jan zijn tas er ook was want tot nu toe was dit nog niet 1x goed gegaan. Maar de mensen waarmee we sproken verstonden ons niet goed. We werden daarom gelijk op de bus gezet anders kwamen we te laat bij het vliegtuig. Ons vliegtuig vertrok om 21.00. Deze reis duurde gezamenlijk 8 uur en 35 minuten. Dus weer een lange vlucht voor de boeg. Ook hier kregen we weer 2 maal te eten en te drinken aan boord. Onderweg probeerden we zoveel mogelijk te slapen. Al lukte dit niet echt. We konden maar niet onze draai vinden. Aan het einde van onze vlucht ontmoeten we Hanna een Belgisch meisje.

Aangekomen in Melbourne

Ondertussen was het half 9 Australische tijd. Samen met Hanna en 2 Duitsers zijn we naar ons hostel gereden. Hier waren we om 11 uur aangekomen. Jammer genoeg konden we pas om 1 uur inchecken. Naja we moesten toch wat doen om wakker te blijven dus zijn we met zn allen naar het strand gegaan. Onderweg hebben we zelfs een paar papegaaien gezien! Hanna en de jongens wouden graag nog de stad in. Wij hadden hier niet echt zin in om nog lang te lopen omdat we best wel moe waren. Daarom zijn wij met zn tweeën weer terug gegaan naar het hostel. Onderweg naar het hostel liepen we door een park dat toevallig Albert heette dat was best wel grappig. Om 1 uur precies kwamen we weer bij het hostel aan. In onze kamer hebben we onze tassen neergezet en zijn in 1 blok inslaap gevallen en werden om 8 uur pas weer wakker. Na 3 uurtjes wakker geweest te zijn was het alweer 11 uur. Ja tijd om alweer lekker te gaan slapen. S ochtends waren we alweer vroeg wakker om 9 uur zaten we al lekker aan het ontbijt. In het cafe gedeelte hadden ze een tafel neergezet met een broodrooster, brood, thee, melk, beleg en cornflakes. Wanneer je klaar was met ontbijten werd er wel van je verwacht dat je zelf de afwas ging doen achter de bar. De schone kopjes en pannetjes legden we hierna weer in de bakken op het ontbijtbuffet neer. Na het ontbijt zouden we de tram pakken. Eenmaal bij de tram aangekomen zagen we dat we nergens een kaartje kon kopen. Wat bleek je moest je kaartje in een speciale winkel halen die niet echt in de buurt was. Hiervoor had ik al met een oud vrouwtje op het station gepraat en die zei je moet gewoon opstappen en vragen waar je het moet kopen misschien mag je zo wel gewoon mee omdat je niet van hier bent. Toen ze ons weer zag uitstappen wenkte ze ons en stond erop dat we met haar mee gingen. Zo zijn we met haar de tram ingestapt. Albert Jan had haar nog geholpen met haar karretje in de tram te krijgen. Deze mevrouw was ook al in de 70 a 80 jaar. Zelf vond ze het helemaal leuk dat wij uit Nederland kwamen want ze had zelf een man uit Deventer gehad. Eenmaal op het perron heeft ze ons alles uitgelegd en was nog meegelopen naar de winkel.

In Melbourne stad

Als eerste zijn we gelijk gaan zoeken naar een bank,telefoonkaartje en wereldstekker. Al snel hadden we een wereldstekker voor 10 dollar kunnen vinden. Eigenlijk was het best wel stom want we hadden ook alle twee al een wereldstekker gekocht maar die pasten allemaal niet. Bij de NAB bank hebben we een rekening kunnen openen. Woensdag kunnen we ons pasje ophalen. In ons hostel zijn we tot maandag dus eigenlijk hopen we dat ons kaartje er dan al is. Ook hopen we snel een auto te vinden waarmee we onze reis kunnen voortzetten. Albert Jan heeft al veel mensen gemailt maar er zijn nog niet veel reacties binnen. In het hostel hadden we ook al een briefje zien hangen dat ze een auto te koop hadden met matras en campingspullen voor 2600 dollar. Hier waren we eigenlijk wel in geïnteresseerd maar hebben nog geen reactie. S middags hebben we een supermarkt opgezocht. En ja hoor vlakbij ons hostel hebben ze een aldi! Hier hebben we lekker spaghetti, noodles, spaghetti uit blik en drinken gehaald. Rond 5 uur waren we terug in onze kamer. Oooh wat was ik moe ben ook in 1x inslaap gevallen. Daarom was Albert Jan zo lief om spaghetti uit blik voor ons op te warmen. Met moeite werd ik een beetje wakker en hebben we samen wat spaghetti gegeten. De volgende keer nemen we niet weer spaghetti uit blik. Dit leek net pudding met sliertjes en er zat ook niet super veel smaak aan!

• 23 September 2013 - 09:09

Ma Sonja:

Janna en Albert-Jan, wat een mooi verhaal, je schrijft heel leuk. Wat een belevenissen nu weten we iets van jullie gaan en staan, mooi verhaal over eten uit blik je had gelijk je toetje.Vandaag vertrekken jullie naar...?
    Geniet ervan, veel liefs ma xxxxx

• 24 September 2013 - 12:08

Agnes:

Ha Janna en A-J!

Leuk geschreven blog. Wat een belevenissen, nu al!
    Belooft vast een heel groot avontuur te worden daar met jullie ;)

Enjoy!
    XX

• 30 September 2013 - 21:27

Betty De Jager:

Ha Janna (en Albert Jan).

De reis er naar toe was al een belevenis op zicht.
    Nu begint het avontuur pas echt.
    Als ik nu jong(er) was zou ik ook wel zo,n reis willen maken. lijkt me heel tof , maar ja dot sil wol neat meer wurde , ha ha.

Veel plezier in Australie .

Groetjes Renze en Betty.