Onze laatste weken in Bali en Bangkok! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu Onze laatste weken in Bali en Bangkok! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu

Onze laatste weken in Bali en Bangkok!

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

08 Februari 2014 | Indonesië, Kuta

Mijn laatste reisverslag alweer. Het was een reis om niet te vergeten! We hebben zoveel mooi dingen beleefd en gezien. Ook de laatste weken in Bali en Bangkok hebben we weer een hele nieuwe ervaring gehad qua cultuur en natuur. Jammer genoeg is onze reis nu afgelopen en zijn we weer terug in Nederland bij onze families. Toch wel gek eerst elke dag bij elkaar en nu woon je weer 2 uur bij elkaar vandaan.

Dinsdag 21 Januari
Het was dinsdag 21 januari. We waren nog steeds bij de homestay van Dewa en Yuru. Om 6 uur was het alweer een gekkenhuis. Iedereen was druk bezig met voorbereidingen voor de grote ceremonie! Dit hebben ze 1x in de 210 dagen en 1x in de 37 jaar hebben ze een hele grote ceremonie met meer dan 1000 mensen. Alle mannen hadden speciale sarongs aan met slippers en mooi bijpassende doek om hun hoofd. De vrouwen hadden een mooi shirt en sarong aan. Bij de tempel had iedereen allemaal verschillende offers neergezet. Zelfgemaakte bloemenbakjes, bloemen, een dode eend en rijst.

Wanneer ze bijna klaar waren met de voorbereidingen kregen Albert Jan en ik ook speciale kleding zodat we bij de ceremonie konden zijn. De ceremonie kon bijna beginnen! Alleen de speciale bel miste nog. Die hadden ze speciaal in een hele mooie doos. Zonder bel konden ze namelijk geen ceremonie beginnen. Ze hadden voor de ceremonie een man gehuurd om op de bel te tikken. Ze betalen hem door hem 1 kilo rijst, 1 kilo bamboesuiker en 1 kilo koffie te geven.

De hele familie zat vooraan bij de tempel. De neefjes en nichtjes zaten apart een stukje verderop. Wanneer hij begon te bellen gingen ze allemaal bidden. Zo bedankten ze hun god voor al het eten , drinken en de goede oogst. Later was er een klein ritueel om de kwade geesten weg te jagen. Bamboe stokken werden op het vuur warm gemaakt en ontploft. Met een dood kuikentje liepen ze een paar rondjes om een zelfgemaakt torentje waarna ze die omgooiden. Na de ceremonie werd dit ook bij hun tuin en prachtige andere leegstaande huis gedaan.

Het andere huis van de familie lijkt veel meer op een huis zoals wij kennen. Veel groter en luxer dan waar ze zelf wonen. Mensen uit Amerika huren dit huis door de school van Dewa en Yuru hun kinderen te betalen. Ze zijn er misschien maar 1 maand per jaar. Toch wonen Dewa en Yuru veel liever met de familie in een klein huis. Dit snappen wij echt niet. Ze hoefden ook geen geld van de Amerikanen als ze de stroom en het water maar betaalden en hun eigen eten. Zo stelden ze voor om de school voor de kinderen te betalen omdat dat hier heel duur was. (voor hun) Dewa vertelde Albert Jan en mij dat geld niet gelukkig maakt. Als je elke dag je geld telt en er achter komt dat je wat bent verloren dan ga je daarvan balen. Daarom telt hij nooit zijn geld en als hij dan weer eens wat tegenkomt kan het alleen maar meevallen.

Elke ochtend offeren ze eten en bloemetjes door het hele huis heen. Zo bedanken ze hun god elke dag opnieuw dat ze genoeg eten en drinken voor de hele dag hadden. Ze kijken hier alles dag bij dag.

Na de ceremonie nam Dewa ons mee door het dorp voor een rondleiding. We reden eerst naar het hotel toe. Bij het hotel zagen we 2 puppies liggen. Dit was erg zielig! Ze waren hier gedumpt omdat ze een huid probleem hadden.

In de tuin van het hotel liet Dewa ons allemaal verschillende planten zien. Een blaadje waar ze vroeger hun tanden mee poetsten, een soort plant dat heel gevoelig was voor aanraking waarna hij dichtklapte. Dit was erg grappig om te zien! Wanneer je deze plant aanraakte klapte hij meteen dicht. In de tuin groeide kaneel, vanille, koffie, citroengras, nootmuskaat, bananen, kokosnoot, paarse en witte komkommers. Ook hadden ze palmbomen waarvan ze bruine suiker van konden maken. Om bruine suiker te kunnen maken hakken ze de bloemen van de kokosnoot eraf en hangen ze aan die tak een emmer. Hier valt dan het sap in en van dit sap kun je suiker maken. Door het sap een uur te koken krijg je bruine suiker siroop. Wanneer je het nog een uur kookt kun je er suiker van maken.

Door de tuin kwamen we weer op de weg. Naast de weg zag Dewa een kameleon en een sprinkhaan zitten!

Verderop was een soort van begraafplaats naja meer een massagraf. Alle mensen die hier overlijden en niet veel geld hebben voor een crematie worden eer hier begraven. Na 3 jaar worden alle lichamen weer opgegraven en dan hebben ze een groot feest ceremonie. Ze worden dan allemaal in 1x gecremeerd. De dood word hier dan gevierd!

Omdat Albert Jan bang is voor slangen liepen we over de weg door naar de rijstvelden. Volgens Dewa waren er namelijk in het lange gras veel dikke grote luie slangen. Bij de rijstvelden was er iemand met een oude machine bezig om zijn land te ploegen. Dewa vertelde ons dat de Nederlanders de dammetjes hier hebben ontwikkeld bij de rijstvelden. Doordat het hier best wel veel regent hebben ze hier genoeg water voor iedereen. Alleen kun je het niet drinken want boven inde bergen spuiten ze het rijst met chemisch spul voor het ontkruid. Dit stroomt allemaal weer naar beneden. Na het oogsten en planten laten de mensen hun eenden over de rijstvelden lopen zodat ze het ontkruid en de slakken opeten. Albert Jan en ik waren onderweg langs de rijstvelden al een paar keer bijna gevallen omdat het zo glad was! Overal was een dikke modderpoel en erg gladde grond. Op een moment zei Dewa opeens: ‘ Oooh that was really a big snake!’ . Shit ik had hem niet gezien. Verdorie! Albert Jan zag ik al niet meer die was al snel weg gelopen! Dewa die had dus achteraf zijn punt van zijn paraplu op zijn hoofd gezet, haha. De slangen hier die doen de mensen niks omdat er genoeg voedsel voor ze is. Volgens hem zijn ze ook te lui.

Wanneer je hier in Bali bomen met vruchten hebt is:
1 Voor de god
2 De beste voor de dieren
3 Voor de mensen
Je mag ook alleen pakken wat je nodig hebt. De beste vrucht is voor de dieren want zo verspreiden die de beste zaden waardoor er weer meer bomen gaan groeien. Het is hier altijd geven en nemen. Als ze iets uit de natuur pakken moeten ze de natuur ook wat terug geven. Daarom is alles hier ook heel erg dicht gegroeid met allemaal planten en bomen.

Na de rondeleiding door het dorp zijn we nog even door het dorp gewandeld. Jammer genoeg ging het regenen.

’S Avonds kregen we kookles van Dewa en Yuru. Dit was erg gezellig. We hebben 5 Balinese gerechten gemaakt.

1 Tum chicken wrap in bananaleaf
2 Bumbu kuning – chicken yellow Spice
3 Tempe manis – sweet fermented soya beans
4 Jukut basa kacang – vegetable peanut sauce
5 Nasi kuning – yellow rice

Na de kookles hebben we dit lekker samen opgegeten.

Woensdag 22 Januari

Vandaag was mijn broertje jarig. Natuurlijk had ik al even een kaartje via Greetz verstuurd. Had achteraf mijn naam er niet opgezet. (hihi) Oepsiee. We gingen vandaag een tour maken. Om half negen kregen we alweer een lekker ontbijtje van Yuru en om 9 uur vertrokken we met een neef van Dewa. Onderweg zagen we een crematie van iemand met een rijke familie. Het hele dorp liep erachteraan. Ze hadden een groot houten iets wat werd getild door 15 man. Bovenop bij de kist stonden 2 andere mannen. Niemand kon er langs dus zijn wij ook een stukje meegelopen.

Nadat we de crematie voorbij konden rijden gingen we naar een vlindertuin. Hier waren veel vlinders te zien. Je kon ook in een soort van ruimte waar de vlinders waren die net uit de cocon waren gekomen. Een vrouw die hier werkte pakte allemaal vlinders en zette die op me. Hierna kreeg Albert Jan ook heel veel op zich. Alleen vond 1 vlinder het grappig om bij hem in de nek te zitten. Dit kietelde heel erg, haha. Ook kreeg ik wat verderop van een man een wandelendetak en een wandelend blad op mijn arm! Dit was echt een gek gevoel. Albert Jan durfde dit niet aan.

Na de vlindertuin gingen we naar een tempel. Voor de tempel kregen we allebei een sarong. Je mag namelijk het heilige grond van de tempel niet betreden zonder deze kleding. De tempel zelf was niet heel bijzonder het was zoals alle tempels.

Opeens kwamen we in een prachtig gebied met rijstvelden. Je had hier echt kilometers met rijstvelden. Dit was echt een super mooi uitzicht! Jammer genoeg was het een beetje bewolkt dus konden we de bergen niet heel goed zien.

We hadden nu nog 1 tempel die we gingen bekijken. Dit was de tempel in het water. Dit zag er wederom weer prachtig uit. Je had hier veel mannetjes met een camera bij hun dat ze gelijk de foto uit konden printen. Zo verdienden ze hun geld.

Yeeaah we gingen nu naar de lokale markt. Hmm ze hadden hier echt lekkere chipjes. De aardbeien vielen jammer genoeg wel tegen die waren heel zuur.

Tijd om weer terug te gaan naar onze homestay. Hmm we moesten eerst maar terug naar het hotel want ja we hadden voor morgen nog geen hotel geboekt. Na 2 uur rijden waren we eindelijk bij het hotel aangekomen. Hier zochten we naar een hotel in Legian. Na een tijdje hadden we een kamer geboekt en zijn we naar onze homestay terug gelopen. Eigenlijk wou Albert Jan nog even zwemmen maar er lagen geen schone handdoeken meer.

Donderdag 23 Januari

Vandaag was het alweer de laatste dag bij Dewa en Yuru. Om 9 uur hadden we ons ontbijt. Na het ontbijt gingen we met Dewa naar het hotel om onze rekening te betalen. Dit was 2.730.000 Rp (168 euro) inclusief ontbijt, 5 overnachtingen voor 2 personen, 9x avondeten, 4 bier, 2 cola, paar flesjes water, trip van en naar Ubud, tour naar de rijstvelden en tempels en nog de taxirit naar Legian. Albert Jan wou Dewa nog wat fooi van ons geven maar dit wou hij niet aannemen. Dit moesten we maar aan mensen geven die het echt nodig hadden.

Om 10.30 gingen we dan op weg naar Legian. Iemand van het hotel bracht ons naar ons hotel. Onderweg had ik hem gevraagd waar je op olifanten kon rijden. Hij had dit verkeerd verstaan en dacht dat we dat nu wouden doen dus reed in 1x door naar de dierentuin. Dit was op de weg naar het hotel dus hij wou wel even op ons wachten. Dit hoefde van ons niet want het was ook erg duur daar.

Pff wat een drukte in Legian! Overal auto’s, taxi’s, scooter’s en mensen op straat. Dit was een hele verandering. Albert Jan en ik moesten eerst wel erg wennen aan deze drukte. Nadat we in ons hotel onze tassen in de kamer hadden neergezet zijn we een restaurantje op gaan zoeken waar we konden lunchen. Voor 95.000 Rp hadden we een portie noodles en kipsate met wat drinken. Aan de weg was het wel erg druk dus zijn we maar van tafel verplaatst en binnen gaan zitten. Hier hadden ze echter een paar lelijke aquariums wat er mooi uit moest zien. Ook liep er een kat door het restaurant met een dikke buik.

Yeeaaah we gingen shoppen op de markt! Bij alle kraampjes hadden ze bijna hetzelfde maar steeds hoopte ik dat er iemand nog wat anders had. Hier werd Albert Jan op het laatst een beetje erg gek van omdat ik echt bij elk kraampje langs wou, hihi. Na het shoppen zijn we weer richting het hotel gegaan om even lekker in het zwembad te zwemmen! Hier kwamen we een jonge uit Slovenie tegen. Hij werkte en woonde nu in Australie. Zo te zien kon hij al veel in het hotel en hij was nog maar gisteren aangekomen.

Iieeeeuw het begon te regenen! Balen.. Maar even snel douchen in onze kamer en dan maar een leuk restaurantje opzoeken om wat lekkers te gaan eten. Uiteindelijk na de straat 2 x af te zijn gelopen hebben we een leuk restaurantje gevonden. In het restaurant liep een zielige hond die kon op 1 been niet goed meer staan. Het leek wel of deze gebroken was geweest. Maar zo te zien was hij wel erg gelukkig want hij was niet ondervoed en kwispelde steeds met zijn staart. Het eten zag er hier ook erg goed uit. Albert Jan had taco’s met kip, kaas, sla, rijst, aardappeltjes en 2 sausjes en ik had een gefrituurde wrap met hetzelfde. Dit was allemaal erg lekker. Als drankje had Albert Jan een lekker biertje en ik een heerlijke aardbei milkshake. Dit alles voor maar 130.000 Rp. Pff de terugweg naar het hotel werden we alweer gek van het verkeer hier! In alle kleine straatjes waar eigenlijk niet eens een auto goed door heen past rijden ze er wel doorheen. Ook overal rijden scooters je moet zelfs op het voetpad uitkijken of je niet aangereden word.

Eenmaal in het hotel ging Albert Jan beneden nog even internetten. Ik was erg moe dus bleef in onze kamer op hem wachten. Was ik in 1x in slaap gevallen met al mijn kleren nog aan. Wanneer Albert Jan in onze kamer kwam heeft hij mijn kleren voor me uit gedaan en me ingestopt. Hier weet ik niet veel meer van zo diep was ik al in slaap.

Vrijdag 24 Januari

Om 10 uur gingen we naar beneden voor ons ontbijt. We bestelden het ontbijt dat inclusief was. Dit was een ananassapje voor mij en een sinaasappelsapje voor Albert Jan en voor ons beide koffie/thee en toast met boter. Dat was het! Niks meer… Of je moest weer wat bijbestellen. Dit konden ze toch geen ontbijt noemen.

Na het ontbijt zijn we naar Kuta toe gegaan. Opzoek naar de popey 1 en 2. Hier moest je goed kunnen winkelen. Wat bleek waren we daar al lang langs gelopen! Wij maar zoeken en zoeken en waren we er in het begin al langs gelopen. Uiteindelijk hebben we hier niks gekocht. Als middag eten hebben we lekker een vette hap bij de Mac Donalds gehaald! Hierna zijn we nog even lekker over het strand gewandeld.
Bleegh er lag overal plastic op het strand. Bah vies hoor! Dit lag ook overal in de zee.

Na het strand zijn we langs het terroristmonument gelopen. In 2010 was er namelijk een aanslag in een discotheek. Hier hadden een paar terroristen allemaal bommen op hun zelf en die laten ontploffen. Hier zijn veel doden bij gevallen.

Om 3 uur hadden we wel erg last van onze benen gekregen door al dat lopen. Daarom zijn we maar terug naar het hotel gegaan en heeft Albert Jan een lekkere duik in het zwembad genomen.

Om 6 uur zijn we opzoek gegaan naar een leuk restaurantje. Gisteren had Albert Jan nog een ander leuk restaurantje gezien dus zijn we daar heen gegaan! Hier had Albert Jan pasta met karbonade crème saus en ik rijst met zoet zure saus en kip. Terug in het hotel heeft Albert Jan een hotel geboekt voor morgen.
Hierna zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag 25 Januari

Yeah we gingen naar een ander hotel in Kuta. Dit was niet heel ver weg maar het hotel zag er op de foto wel beter uit. Eerst maar weer naar ons heerlijke ontbijt in dit hotel. 2 bordjes met fruit, toast en koffie en thee. Hmm heerlijk.. uggh. Nadat we onze spullen hadden gepakt zijn we richting ons hotel gaan lopen. Het was niet heel ver weg. Toch hebben we nog een taxi gepakt voor 20.000 rp + een jack en regenjas van Albert Jan. Hij had deze namelijk eerst met opzet in het hotel laten liggen maar een jonge van het hotel kwam achter ons aanlopen! Daarom zou hij het al weggooien in de prullenbak maar ik vond het een beter idee om daar de taxi mede mee te betalen. De mensen die die taxi’s reden konden het ook wel goed gebruiken.

Nadat de taxi ons had afgezet moesten we nog een klein stukje lopen. Bij het hotel aangekomen moesten we 180.000rp per nacht betalen. We hadden voor 3 nachten geboekt. Later hadden we nog 3 nachten bij hem bijgeboekt voor 170.000rp per nacht. Eerst hebben we maar even lekker bij het zwembad gelegen want de zon scheen! Dat was nog niet vaak gebeurd hier meestal was het bewolkt maar wel erg warm. Oeeei we waren wel verbrand en dat in een uurtje tijd! Naja gelukkig had ik nog aftersun bij me.

Voor de lunch zijn we een klein stukje verderop naar een restaurantje gegaan. Voor 34.000 hadden we een ananassapje, sinaasappelsapje en 2 tosti’s met kaas, tomaat, ui en ham. Dit heeft ons erg goed gesmaakt! Dat voor maar 2 euro. Is toch te gek voor woorden!

Opzoek naar de kutabeachmarket. Dit stelde niet echt veel voor. Daarom maar even langs de zee gelopen. Echt jammer dat het strand hier zo vies is. We hadden ons dat heel anders voorgesteld. Wel waren er heel veel mensen met een plekje waar ze stoelen en een koelkast hadden neergezet voor de toeristen. Ook waren hier mensen om je een massage te geven, surfles of allemaal spullen te verkopen zoals: horloges, sarongs en vliegers in de vorm van bootjes.

Nadat we de marktjes bij het strand hebben afgelopen hebben we nog een drankje gedaan op het strand. Hmm heerlijk. Lekker bij de zee een drankje je moet niks. Lekker vakantie gevoel.

’S Avonds hebben we in hetzelfde restaurantje gegeten. Vooraf wouden we knoflookbrood waarna Albert Jan fish en chips en ik noodles. De knoflookbrood kregen we jammer genoeg op hetzelfde moment dan ons hoofdgerecht. Albert Jan had zijn hoofd gerecht ook veel eerder dan ik. Dat schijnt hier normaal te zijn. Ze brengen nooit wat tegelijk.

Na het eten zijn we nog een stukje gaan wandelen en hebben we nog een paar souvenirs voor thuis gekocht.

Zondag 26 Januari

Om 7 uur hadden we al de wekker want we gingen vandaag raften! Dit hadden we gisteren geboekt. Wanneer we wakker werden hoorde ik opeens iemand in de kamer naast ons zeggen: ‘ What are you doing why are you naked.’ Na een tijdje begon er iemand te schreeuwen: ‘ Go out of are room we didn’t invide you!’ “ security!’ Later hoorde ik dat ze wouden gaan slaan. Ik werd ondertussen al gek van dat gezeur dus leunde over het muurtje van het balkon heen en riep: ‘ What are you doing here there are people still sleeping!’ Zag ik dat er een homo bij hun was met geld in zijn handen. Die wou waarschijnlijk meer geld hebben ofzo. Maar ik wou zijn gezeik niet horen en zei:’ This is not your room so go away!’ . Ondertussen wenkte ik de mensen die hier werkten beneden om naar boven te komen. Ja gelukkig de jonge was nu weg. Wat een gedonder. De 2 jongens in de kamer naast ons waren veel breder en groter dan hem maar durfden hem niet buiten te zetten ofzo.

Naja om kwart over 7 gingen we die kant op. In de supermarkt hadden we nog een paar broodjes voor onderweg gehaald. Om 7.30 waren we bij de afgesproken plek en stond er al iemand op ons te wachten. Eenmaal bij het hotel van de Filippijnse mensen moesten we hier 20 minuten wachten omdat ze nog niet klaar waren.

We gingen eerst weer langs een koffie/thee proeverij. Dit hadden wij al eens gedaan dus hebben we alleen maar de lekkere koffie en thee opgedronken. Wel kregen we het proces te zien hoe de katten de besjes opaten en uitscheten. Daarna werd er van de boontjes in de poep koffie gemaakt.

Na 20 minuten rijden waren we bij het raften aangekomen. We konden hier niet met kaart betalen. Tegen ons hadden ze namelijk gisteren gezegd van wel.. Dit was wel erg stom! Gelukkig mochten we wel mee en konden we later het geld aan de taxichauffeur geven.

Nadat we een reddingsvest en helm hadden aangedaan konden we in ons bootje en kregen we onze peddels. Albert Jan zat voorin, daarna zat ik naast een Russische vrouw, hier achter zat haar man en daarachter onze begeleider. Jammer genoeg konden de Russen niet goed Engels.

Yeaaah het avontuur ging beginnen! Albert Jan en ik gingen raften! Het water was niet heel diep dus we zaten wel vaak vast op een dikke steen. Marco ging er wel een paar keer uit om ons van de rotsen te halen maar 1x had hij hierbij zijn voet blesseert. Ook hadden we ons bootje een keer op een rots en stroomde er allemaal water in ons bootje. We kwamen hier bijna niet meer vanaf. Wanneer we gingen botsen riep hij altijd boemboem. Dan werden Albert Jan zijn voeten weer in elkaar gedrukt en ik viel ook een paar keer naar achteren. Maar het was echt een top ervaring! Aan het einde hadden we ook een kleine val van 4 meter. Dit was erg leuk! Dat is ook wel te zien op onze foto’s. Poeeh dit was het einde we moesten echt heel veel trappen omhoog lopen. OOoh dit was echt erg vermoeiend. Doordat we niet meer sporten voel je dat wel! Boven konden we even snel douchen en lunchen.

Boven bij de auto waren we op de Filippijnen aan het wachten. Zij hadden het ook erg leuk gehad. Opeens gingen ze in de auto allemaal foto’s maken met ons erbij op. Deze staan al op facebook. Wij schijnen hun nieuwe vrienden te zijn.

Vanavond gingen we uit eten bij de Griek. Ze schenen hier een menu te hebben maar wij kregen een wrap met alles erin wat er op het menu stond. Dat was wel erg raar…

Maandag 27 Januari

OOoooh ik had de hele nacht erge pijn in mijn buik gehad. Ik had Albert Jan al een paar keer wakker gemaakt maar die ging steeds door slapen. Bijna de hele nacht ben ik wakker geweest door de pijn. Albert Jan had wel honger gekregen dus had hij broodjes en koekjes voor ons opgehaald. S middags heb ik nog even bij het zwembad gelegen. Albert Jan zou ook komen nadat hij zijn serie had uit gekeken maar die was inslaap gevallen. Heb ik daar voor niks gewacht.

Daarom zijn we s middags nog even naar het strand gegaan. Hier hebben we nog naar de zonsondergang gekeken en daarna een restaurantje opgezocht. Hier hebben we een lekkere kingburger besteld. Dit had ons wel weer lekker gesmaakt. In ons vertrouwde restaurantje. Nadat we waren uitgegeten kwam er opeens een man met een gekke olie langs lopen. Smeerde hij het opeens op mijn rug! Iieieeuw dit stonk echt heel erg.

Dinsdag 28 Januari

Om 8 uur gingen we al van bed. Vandaag wouden we graag naar een waterattractiepark genaamd waterbom. Bij de KFC hebben we maar een ontbijtje gegeten. Weten we in ieder geval dat we zeker niet ziek worden.

Bij de waterbom aangekomen kregen we een bandje voor een locket. Als eerste wou ik graag met Albert Jan naar de glijbanen met band! Hier kon je met z’n tweeën in. We waren ook een keer in Duinrell geweest en daar had je ook zo’n soort glijbaan en toen riep ik steeds:’ Aaaah Albert Jan ik glij eruit!’ Dit riep hij dus steeds voordat we de glijbaan afgingen. Oooeh wat gingen we hard! We gingen beide gillend naar beneden met een snelle snelheid. Daarna gingen we naar boven. Voor we de lucht ingingen kwamen we met onze kont over een rooster. Hoorde je Albert Jan steeds roepen :’ Auuw mijn kont auw mijn kont’ hahha. Maar we kwamen echt hoog!

Later gingen we in de andere een soort van trechter. Deze ging een stuk langzamer en was een stuk minder eng. Maar hij was nog steeds leuk!

Yeaaah er was nog een badje met bandjes. We pakten weer een band waar we met ons tweeën in konden en gingen een rondje rond dobberen.

Op naar de toren! Hier hadden ze 3 soorten steile glijbanen. De 1ste ging recht naar beneden. De 2de daar moest je op een matje liggen met je hoofd naar beneden. De 3de ging ook aardig stijl naar beneden maar dan met 3 hobbels erin waardoor je een beetje in de lucht werd gelanceerd. Natuurlijk hebben we deze allemaal geprobeerd! Was echt super 

We hadden nu nog 1 toren te gaan! Hier waren 2 steile glijbanen. Bij de 1ste werd de vloer automatisch onder je weggehaald waardoor je helemaal naar beneden viel. Dit was echt een gek gevoel maar wel super leuk! Bij de andere deed je kont en rug erg pijn doordat ze de glijbaan niet heel erg glad hadden gemaakt. Ik was meer bezig met afremmen dan met echt lol te hebben.

Overal in het park stonden fotograven om foto’s te maken. Bij de glijbanen, zwembad en in het park.

Om 1 uur hadden we alles wel gezien en zijn we lekker naar het strand gegaan. Het was namelijk een erg warme dag! Voordat we op het strand waren hadden we nog een fles water en wat koekjes uit de supermarkt gehaald. Oooh wat was het warm. Denk je dat je een lekkere duik in het water kan maken licht er overal plastic…. Bah. Dan nog maar even lekker zonnen.

Om half 3 waren we weer bij ons hotel. Hier hebben we nog even lekker gezwommen in het zwembad. Hmmm heerlijk zonder plastic. 6 uur gingen we weer op zoek naar een restaurantje. We wouden eens wat anders doen. Al was dit achteraf niet een heel goed idee. We bestelden tomatensoep en rijst met zoet zure saus. Alleen had Albert Jan varken en ik kip. Pfff had ik ook maar varken uitgezocht! Na het eten moest ik even naar de wc. Ik werd opeens zo misselijk. Ik zei tegen Albert Jan we moeten nu gaan ik denk dat ik zo moet kotsen. Hij zei loop jij al vast dus ik ging alvast richting het hotel en wachtte op de hoek op Albert Jan. Hij liep snel met me mee en vroeg steeds of ik me al beter voelde. Ja hoor in onze hotelkamer was het er eindelijk uit. Al was ik nog wel een beetje misselijk.

Woensdag 29 Januari

Om 11 gingen we uit bed. Ik voelde me alweer beter! We gingen nog even douchen en dan weer naar ons standaard restaurantje. Het was ondertussen al rond 1 uur dus namen we nasi en mie goreng. Hierna gingen we bij het hotel nog even lekker zwemmen en zonnen. We hadden vandaag niet veel zin om wat te doen. ’S Middags ben ik met mijn verhaal begonnen te schrijven. Dit was nog een hele tour!
Later op de middag zijn we nog even naar het strand gegaan. Onderweg hebben we nog een fles water en Fanta strawberry gekocht. Op het strand waren alweer veel mensen te zien.

Op de weg terug hebben we geregeld dat we morgen een scooter konden huren voor 50.000 Rp.

Donderdag 30 Januari

Om 8 uur gingen we uit bed. We gingen bij een ander restaurantje ontbijten. Hier hadden we ei met tomaat, kaas en ui besteld. Albert Jan had sinaasappelsap besteld en ik ananassap. Bleegh mijn sapje proefde meer naar water!

Om 9 uur haalden we onze scooter op. We moesten nog 21000Rp betalen voor de benzine en we konden gaan met die banaan! Albert Jan ging eerst rijden. Whooo wat een drukte. Het verkeer is hier echt gek! De auto’s drukken zichzelf er allemaal maar tussen. Overal hoor je getoeter. Je word van links en rechts ingehaald. Eerst gingen we richting Uluwatu beach. Na veel trappetjes naar beneden en veel souvenir winkeltjes zagen we geen strand. Dat is gek er was helemaal geen strand..Daarom gingen we gelijk weer weg. Yesss ik mocht nu rijden! Moesten we ook nog parkeergeld betalen! Naja zeg volgens mij ging ze daar gewoon zitten… Hop hop we gingen naar Padang Padang. Na weer veel trappen kwamen we op een klein knus strandje terecht. Hier lagen wel veel aangespoelde bladeren en kokosnoten maar daar waren al een paar vrouwtjes mee bezig om op te ruimen. Ze groeven allemaal gaten en gooiden hier de troep in. Het water was wel heerlijk! Jammer dat er wat troepjes in zaten maar niet zoveel als in Kuta!

Nu wouden we toch wel naar een strand waar geen troep lag en geen troep in de zee. Dus we gingen opzoek naar dream beach. Jammer genoeg kende niemand dit. Maar er was wel een ander strand genaamd: Binginbeacht! Het was erg moeilijk te vinden maar uiteindelijk heb ik ons er veilig heen gereden. Yes dit was een erg mooi strand zonder troep! Alleen waren er veel stenen voordat je kon zwemmen dus je moest er wel voorzichtig inlopen. Oepsie we waren hier wel een beetje verbrand. Aaah er was bij mijn voet een lopende schelp! Dit was echt een gek diertje.

Rond 4 uur gingen we weer terug. Albert Jan had eerst weer een klein stukje gereden en later mocht ik het hele stuk naar huis rijden! Yees dit was echt leuk! Alleen moesten de mensen die mij van de verkeerde kant inhaalden soms wel uitkijken want dan drukte ik de scooter er voor want ben het niet gewend dat ze me van de verkeerde kant inhalen. Dit is wel erg gevaarlijk maar het werkt hier zo te zien.

Om 5 uur zijn we naar de Mac donalds geweest voor een lekkere big mac menu. Hmmmmm. Terug bij de scooter bleek dat we opeens parkeergeld moesten betalen. Ik snapte er niks van dus doordat het zolang duurde mochten we doorrijden. We hadden hierna gelijk de scooter weer terug gebracht. In ons hotel hebben we even lekker gedoucht en gerelaxt.

Ze hadden in het straatje naast ons lievelingsrestaurant ook een boekenwinkel. Hier hebben we even gekeken voor wat boeken. Hierna zijn we doorgelopen naar de Mac Donalds voor ons TOETJE. Een lekkere mac sundae met chocolade! Hmmmm

Vrijdag 31 Januari

We gingen vandaag laat uit bed. Dit was de laatste dag dat we hier konden uitslapen. Om 11 uur pakten we het laatste van onze tas in. 12 uur checkten we uit. Gelukkig konden we onze tas achter de receptie neerleggen.

We gingen bij ons lievelings restaurantje ontbijt/lunchen. Een lekkere sandwich met een vers sapje. Daarna gingen we weer langs de boekenwinkel om elk een boek te kopen. Yes we konden nu nog winkelen van onze laatste geld. Bij de supermarkt hebben we nog wat eten voor in het vliegtuig gekocht.

Terug bij het hotel gingen we nog 1 rondje zwemmen. Hierna moesten we weer ons laten opdrogen want we konden niet meer lekker douchen in onze kamer. In het restaurant moesten we nog 2 uur wachten dus begonnen we met ons boek te lezen. Oooh mijn boek was echt verschrikkelijk! Ik ging snel terug naar de boekenwinkel om hem te ruilen. Gelukkig mocht dat nog!  Ooh Albert Jan en ik keken om de 5 minuten steeds op de klok. Zo lang duurde het!

Yes het was half 5 we gaan uit eten. Albert Jan had lekkere spareribs en ik had groente, friet en varkensvlees. Kwart voor 6 gingen we terug naar het hotel want we hadden een taxi voor 6 uur besteld naar het vliegveld.

Op het vliegveld heeft Albert Jan zijn tas laten inpakken met plastic. Zo kunnen ze er in Singapore niet stiekem drugs in stoppen. Op het vliegveld hebben we lekker in de winkeltjes gekeken en mensen beoordeeld op hun uiterlijk. Dit was een leuke bezigheid! Je zag vaak dezelfde mensen heen en weer lopen. Om 9 uur konden we dan eindelijk aan boord!

Zaterdag 1 Februari

Om 12 uur snachts kwamen we aan in Singapore. Nu was het voor de Chinezen Nieuwjaar. Pff wat moesten we nu gaan doen! We hadden geen hotel of iets. Eerst maar onze bagage ophalen. Die ging namelijk niet meteen door naar Bangkok. Overal zagen we mensen op stoelen of op de grond slapen. Daarom probeerden wij ook maar op een paar stoelen te slapen. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. Die stoelen waren veels te hard! Daarna kwam Albert Jan met het idee om bij de Mac Donalds op de stoelen te slapen. Hier ben ik heel even in slaap gevallen. Opeens werd ik wakker en zag ik Albert Jan niet meer. Ik werd helemaal bang en ging hem opzoeken. Boven en beneden geen Albert Jan te zien. Later ging ik terug naar de mac zat hij dood leuk op de bank. Was hij ergens anders gaan zitten maar had mij niet wakker gemaakt.

Het was nu al 4 uur dus hebben we onze bagage ingeleverd en wat ontbijt bij de mac gehaald. Slapen ging niet meer lukken dus zijn we maar gaan kijken wat we in Singapore konden doen. Ze hadden hier ook een skytrain dat leek ons op zich wel wat maar we konden niet echt uitvinden waar we daarvoor tickets moesten kopen. Daarom zijn we maar naar de gewone trein gegaan richting de cityhall om 7 uur. In de trein zagen we een jonge kauwgom kauwen. Kauwgom is in Singapore verboden. Als ze je zien kun je zo de gevangenis in gaan. Dat was natuurlijk een domme toerist die dit niet heeft geweten maar toch als je hier heen gaat kijk je toch even na wat mag en niet.

Eenmaal op het station stond er een grote Cathadral. Er was niet veel bijzonders dus zijn we maar naar het water toe gelopen. Ooeeh hier was een schildpad! Ook hadden we een super mooi uitzicht over de stad. Verderop was een gek hotel met een soort van boot bovenop. Daar kon je naar boven dachten wij. Eenmaal bij het gekke gebouw aangekomen bleek het om 9.30 pas open te zijn. We waren wel erg moe door al dat lopen en onze lange reis. Daarom zijn we maar terug gegaan naar het vliegveld. Wanneer we weer langs het water liepen wou ik nog even kijken of de schildpad er nog zat. Zaten er opeens 2! Overal waar we ook liepen zagen we ook mensen schoonmaken. Je zag ook zo goed als geen kauwgom op de vloer. Wegens het nieuwe jaar van de chinezen waren ze overal in de weer om de stad weer spik en span te maken.

Na 30 minuten waren we weer op het vliegveld het was nu ongeveer half 10. We gingen alvast boven door de douane. Nu konden we lekker op een zachte bank liggen een boek te lezen en Albert Jan zat een serie te kijken. Op een gegeven moment kon ik niet meer lezen en ben in slaap gevallen. Hier heb ik nog 3 a 4 uurtjes geslapen. Heerlijk! Rond 3 uur zijn we naar onze gate toegelopen. Hier konden we onze mobiel opladen. Jammer genoeg waren hier ook een paar jankende kinderen en de ouders deden er niks aan! Half 4 konden we dan eindelijk aan boord. Er was bijna niemand waarschijnlijk wegens de ontploffingen 2 dagen geleden. Ze hebben nu namelijk veel protesten in Bangkok door de verkiezingen. In het vliegtuig hadden we nog een verloting van 3 cadeautjes omdat het nu het nieuwe jaar was voor de chinezen. Wij hadden stoelnummer 18 A en 18 B. Het eerste nummer was 8A dus Albert Jan was er erg dichtbij! Balen.

Om 6 uur waren we dan in Bangkok aangekomen. Hier hebben we als eerste wat te drinken op het station gekocht en een kaartje voor de trein naar Paya. Dit was 160 Bath voor ons tweeën. Om 7 uur in Paya wouden alle taxi chauffeurs ons oplichten omdat er overal protesten waren. Van Albert Jan zijn broer hadden we gehoord dat 60 bath normaal was want we moesten niet zover weg. 45 Bath is 1 euro. Niemand wou op de meter rijden door de protesten. Dat was natuurlijk bullshit. Later konden we met een taxi man voor 180 bath mee die oplichter. Er zat zelfs nog een kogelgat in zijn deur! Pff dit was wel een erg lange rit. Klopt dit wel? We waren ook al de grote rivier over maar daar moesten we niet over heen. Albert Jan had hem al een paar keer het kaartje laten zien maar die geit reed ook nog verkeerd! Hij hoefde maar 2 x de bocht om ofzo. We moesten naar Amarin inn brengt hij ons naar een weg die Amarin heet en waar ook een hotel Amarin nog iets heet . Dit was 2x zover weg! Het lastige was ook dat hij helemaal niet goed Engels sprak. Daarom bleef ik in de auto zitten en ging Albert Jan met hem naar binnen om het adres op te zoeken. Hadden ze het adres gevonden wist de taxi chauffeur nog steeds niet waar het was! Gelukkig zijn we er uiteindelijk wel gekomen. Wou hij ook nog dat we 20 Bath meer betaalden omdat hij verder moest rijden. Als hij gewoon in 1 x goed was gereden had hij veel minder gereden. Dus dat geld kreeg hij niet!

In het hotel werden we verwelkomt door een erg aardige man en een gekke man achter de receptie. We werden al gewaarschuwd dat het niet heel veilig was in sommige gedeeltes van Bangkok. Het hotel koste ons 1566 Bath dit is 5,95 per persoon per nacht. We kregen nog een paar goede tips over waar we lekker konden eten.

Nadat we onze spullen naar boven hadden gebracht zijn we rond half 9 een restaurantje op gaan zoeken. We hadden nu wel erge honger door onze slome taxichauffeur. In het toeristenstraatje waren veel restaurantjes, stendjes en mensen die armbandjes, kikkers en uilen verkochten op straat. Wij hebben lekker op straat gegeten voor 130 bath in totaal. Albert Jan had rijst met sweet en sour en varkensvlees. Ik had curryrijst met gamba’s en kip. Dit heeft ons weer goed gesmaakt. Het is echt niet normaal hoeveel taxi’s hier in bangkok rijden. Je hebt ze echt overal! Gelukkig in de zijstraatjes niet zoals in Bali. Na het eten gingen we terug naar onze kamer. We waren nu wel best moe van deze lange dag. In onze kamer hadden we een airco, tv, 2 persoonsbed, wc, douche, kast en make-uptafel. Die airco was wel even lekker! ’ S Nachts hoorden we allemaal ambulances, politie, brandweer en een paar knallen. Het was echt een gekkenhuis buiten.

Zondag 2 Februari

Onze wekker ging alweer om 8 uur. Ons eerst maar klaarmaken want we wouden vandaag naar de grote markt! Albert Jan ging op internet even checken of het wel veilig was. We hadden namelijk vannacht al 2 dikke knallen gehoord en een paar schoten. Allemaal politie en ambulances. Dus dat was nogal heftig! En ja hoor inderdaad er waren schoten en bommen geweest we hadden het niet verkeerd gehoord.

Bij de receptie werd het ons afgeraden om naar de grote markt te gaan. Maar wij vonden hem niet echt geloofwaardig overkomen. Volgens hem duurde het wel 3 uur voordat we er waren.
Maandag 3 Februari

Om 8 uur ging de wekker alweer. Albert Jan was vandaag heel lui. Ik was al aardig snel klaar, ondertussen lag Albert Jan nog in ons bed te maffen. Grrr hij was om 9 uur dan eindelijk klaar. Eerst maar een leuk restaurantje opzoeken om te ontbijten. Vlakbij ons hotel zat een leuk knus restaurantje. Albert Jan had hier een omelet met toast en koffie. Ikzelf had een Thaise omelet met toast en thee. Het smaakte echt heel erg lekker. Dat voor maar 160 bath in totaal dus rond de 3,5 euro.

Op naar de Ferry! Voor de taxiboot moesten we samen 30 bath voor betalen. We gingen namelijk naar het paleis. Naja dat was het idee! Eenmaal in de taxiboot werd iedereen op elkaar gedrukt het zat echt overvol! Je zou niet om moeten kiepen want dan konden er wel veel mensen verdrinken.

Bij het paleis aangekomen zei een man tegen ons dat we niet met een korte broek en rok naar binnen mochten. Maar dit mocht om 1 uur wel. Dus we konden eerst wel naar de grote boedha en een paar winkeltjes met een lokal voor 20 bath. Hmmm beetje gek maar leek mij wel een leuk idee! Zo zijn we in de tuk tuk richting de grote boedha gegaan. Albert Jan geloofde er niks van dat we voor maar 20 bath naar allemaal dingen gingen. Volgens hem werden we daar afgezet en moesten we weer terug voor 200 bath ofzo. Ik zei geloof hem nou gewoon ik denk dat ze ons dit keer niet voor de gek houden hoor. Bij de grote boedha hebben we een paar leuke foto’s gemaakt en zijn we met de tuktuk doorgegaan naar een winkel waar ze super mooie pakken maakten. Oeeeh dit was wel interessant. Na veel praten en overleggen hebben we besloten om hier een pak te laten maken. Ze kosten hier 170 euro maar in Nederland ben je al snel meer kwijt en het was ook nog van goede kwaliteit. Albert Jan had een mooie grijs pak met glimmende stof uitgezocht waar hij nog een blouse en stropdas bij kreeg. Ik had een wit pak met glimmende stof uitgezocht. Alleen kon die van mij niet zo snel worden gemaakt want ze hadden die stof niet hier liggen dat lag in de fabriek. Want ja we vertrokken morgen ochtend natuurlijk al! Daarom werd mijn pak via de boot naar Nederland gebracht dit koste 40 euro extra. Maar mijn pak was 40 euro goedkoper dan die van Albert Jan dus die koste nu ook 170. Albert Jan zijn pak werd gewoon ’s avonds afgeleverd bij het hotel. Onze maten houden ze 5 jaar dus we kunnen altijd nog wat bestellen en dan maken zij het voor ons.

Doordat we bij de winkel waren gestopt waar ze pakken maakten kreeg de chauffeur van de tuktuk gratis benzine van ze. Daarom gingen we ook nog naar een sieradenwinkel. Hier kreeg hij ook weer een kaartje en kreeg hij weer gratis benzine.

Terug bij het paleis bleek dat hij gewoon al vanaf ’s ochtends vroeg open was en dat je de hele dag een lange broek of rok aan moest. Hij wou gewoon dat we met die man meegingen doordat hij dan gratis benzine kosten kreeg.

In het Paleis konden we voor 200 bath borg een lange broek en rok huren. Een Nederlands meisje was het hier niet mee eens en begon opeens de meneer die daar zat uit te schelden voor teringlijers! Dit sloeg natuurlijk nergens op dat je zo weinig respect voor iemand kan hebben en zijn cultuur. Daarom gingen we luid op over haar praten dat het nergens op sloeg. Maar volgens mij heeft ze het niet gehoord al hoop ik van wel. De entree voor het paleis was 500 bath per persoon.

In het paleis waren allemaal prachtige gebouwen, muurschilderingen. Het was echt prachtig om allemaal te zien. Jammer dat die chinezen overal waren want die gaan gewoon voor je staan als je ergens een foto van maakt. In Australië waren de Chinezen ook al vervelend. Ze kunnen geen Engels dus doen alles wat ze willen als ze ergens niet een foto van mogen nemen hun doen het wel hoor. Of met het raften dan zegt de instructeur stop en gaan hun heel hard peddelen.

Nadat we bij het paleis waren geweest zijn we nog even wezen shoppen. Hier heb ik 3 basic tops gekocht voor maar 100 bath. Ook hadden ze hier een paar mooie truitjes maar die wou ze niet voor minder verkopen. Jammer want ik vond ze wel erg mooi maar had geen meer geld. Op het laatst hadden we wel erg last van onze voeten gekregen. Albert Jan ging daarom alvast naar onze kamer. Ik wou verderop nog even kijken of ze daar nog van die truitjes hadden. Jammer genoeg hadden ze dat niet en moest ik het hele stuk weer terug lopen… Pff wat was ik moe. Albert Jan was zo lief geweest om een smirnoff voor me te kopen en een biertje voor hem zelf. Dat was wel even genieten!

Rond 7 uur zijn we richting de restaurantjes gelopen. Bij het restaurantje waar we altijd gingen dineren zijn we weer gaan eten. Na het eten was ik nog niet helemaal vol. We hadden ook niet echt middag eten gehad. De porties zijn hier namelijk ook niet heel groot. Eigenlijk wel goed voor de lijn maar ik had nog wel zin in wat lekkers. Daarom had Albert Jan nog een hotdog voor me besteld. Er stond steeds een blanke man naar ons te kijken. Dit was wel erg raar. Ik zei tegen Albert Jan misschien werkt hij ook wel hier runt hij dit stendje je weet maar nooit. Albert Jan reageerde hierop ik hoop het niet voor hem. Later kreeg ik mijn hotdog en ja hoor hij kwam naar ons toe. Ooh was dat jou hotdog wij noemen hem ook wel de ‘ no homo’ hotdog. Hij dacht namelijk dat hij voor Albert Jan was. Hij vertelde dat hij een foto zou maken en op facebook zetten. Dit was namelijk zijn bedrijfje. Hij was hier net 6 maanden en na 2 maanden had hij zijn vriendin hier leren kennen. Daarmee runt hij nu dit bedrijfje zij was eerst serveerster maar nu werken ze met z’n tweeën 7 dagen in de week hier op straat. Ze wonen in een kleine studio. Ze hebben nu 3 maanden dit stendje en het loopt al aardig goed. Nouja hij liever dan wij! Maar ik moet toegeven ik had nog nooit zon lekkere hotdog gehad!

Terug in onze hotel kamer hebben we nog even snel gedoucht, onze spullen ingepakt en zijn we gaan slapen. Morgen gingen we jammer genoeg alweer naar huis! Dan ging Albert Jan naar het midden van Nederland en ik naar Friesland. Hmm gek idee!

Dinsdag 4 Februari

Zoals elke andere morgen was er om half 6 een luid gezang buiten. Om gek van te worden! Ook hoorden we een jonge steeds Pepe roepen. Op het moment dat ik er wat van wou zeggen was hij opeens gestopt. Daar had hij geluk gehad. Ik was er helemaal klaar mee. Alsof hij mijn gedachten kon lezen. Nog eventjes slapen en daar ging onze wekker al om 8uur. Pff wat een nacht. Na de wekker hebben we onze laatste dingen ingepakt en ons klaargemaakt.

Om 8.45 gingen we naar beneden om een restaurantje op te zoeken. Wanneer we bij de receptie langs liepen kwam die gekke man naar Albert Jan toe en vertelde hem dat zijn pak om 2 uur snachts was gebracht. Hij werd door iemand wakker gemaakt. Dit heeft hij wel 2 keer verteld. Gelukkig was zijn pak wel op tijd gekomen! We vroegen of zijn pak daar nog even kon blijven liggen want we zouden eerst nog snel ergens gaan ontbijten.

We liepen weer door het stinkende steegje richting het restaurant waar we gisteren ook ontbeten hadden. Hier hadden ze namelijk erg vriendelijk personeel, lekker eten en het was er goedkoop. Naja een restaurant het lijkt er op. Albert Jan nam dit keer scramble eggs met toast en koffie en ik nam eens wat anders een pannenkoek met fruit en een bolletje ijs en thee. Hmmm dit was erg lekker en vulde goed!

Na het ontbijt zijn we terug gegaan naar onze kamer om onze tassen op te halen. Bij het uitchecken kregen we onze 500 bath borg terug en Albert Jan zijn pak.

Hop opzoek naar een taxi! Hmmmm dit was nog een hele tour! 1 reed gelijk weg toen we zeiden dat we naar het treinstation in Paya moesten zijn. Dit bleek dus door de protesten te zijn. Ze hadden bijna alle wegen en treinstations geblokkeerd omdat ze boos op de regering waren. Veel taxi’s waren al vol met mensen tot er opeens een taxi met niemand erin was! Dit was een erg aardige man. Hij kon ons niet naar het station brengen wegens de protesten maar wel in 1x naar het vliegveld. Ik zei je moet wel proberen zo snel mogelijk er te komen en mensen in halen dan krijg je 400 bath van ons want we moeten wel op tijd komen. Oooh het verkeer was echt verschrikkelijk! Het eerste kruispunt was een dikke chaos! Alle autos reden door rood en het stond moer vast. Hoe komen we ooit op tijd bij het vliegveld! Het was half 10 toen we vertrokken. Na 10 minuten waren we niet veel verder we reden zelfs nog een heel stuk weer terug om een andere weg te proberen. Pfff de linker weg helft was afgesloten dus iedereen reed op de rechter helft door elkaar heen. Allemaal spookrijders etc. Onze chauffeur probeerde ons wel zo snel mogelijk ons erheen te brengen. Het was nog 5 km na de snelweg daar scheen het rustig te zijn. Als we daar ooit aankwamen! Bij de snelweg aangekomen koste ons dit 50 bath extra. Oooh nee he het stond hier ook al vast. Grrrrr…. Nadat we de invoegstrook voorbij waren konden we eindelijk doorrijden! Hij haalde iedereen van links en rechts in het kan hier allemaal. We moesten voor het laatste stukje nog 25 bath extra betalen voor de snelweg. Nu nog 20 minuutjes volgens hem en dan waren we om half 11 op het vliegveld!

Yes we waren mooi op tijd. Op het vliegveld konden we gelijk inchecken en zijn we door de douane gegaan. Hier hadden we van onze overige geld nog wat lekkers gekocht. 2 pringels, water, snoepjes en koffie voor Albert Jan. Anders kregen we maar 7 euro terug. Nadat we door gate G1 waren konden we al snel aan boord. Al snel bleek het een dikke chaos te zijn. Gelijk zagen we al 2 mensen die dubbel geboekt waren met stoel. De bemanning sprak alleen Duits tegen iedereen die binnen kwam. En er was veel stress. Na een tijdje konden we dan eindelijk vertrekken.

Woeehooee Holland here we come! Nu maar lekker een boek lezen, verhaal schrijven, drinken en spelletjes op de mobiel doen. Wat was dit saaaii. 16 uren vliegen ongeveer. Nog een tijdje in Frankfurt een stop. Jeetje iedereen keek ons aan door onze zomerkleding. Op een moment ging ik naar de wc keek een man op met hele grote ogen. Nadat ik terug kwam lachte hij naar me. Ik vertelde dit aan Albert Jan en keek zijn kant op zat hij helemaal scheef op zijn stoel mij na te kijken. Wat een gek. Brrrr het was best wel koud!

Nog 50 minuten vliegen en dan gingen we elk onze eigen kant weer op jammer genoeg. We spraken nog met een piloot die ons gelijk opmerkte door onze kleren. Gelukkig stonden onze ouders en Albert Jan zijn broers ons al op te wachten met hun spandoeken. Dit was een mooi warm onthaal. Hoorden we van hun dat die piloot al had gezegd ze komen eraan hoor ze zijn niet te missen met hun opvallende kleren. (Albert jan had een roze shirt aan en ik een lichtgroen jurkje) Na samen nog wat bij te kletsen en een bakje koffie en glaasje fris zijn we weer die kant op gegaan.

We waren thuis! Onze reis is voorbij. Al zullen we die nooit weer vergeten.

• 15 Juli 2014 - 01:20

Henriette:

Ik heb 2 kennissen ,die wonen nabij Bangkok,in pataya! Ze zeggen dat er het hele jaar rond33 graden is. Ze wonen er nu 10 jaar,en zijn daar getrouwd.Ze vinden het een heerlijk land,alleen voor hardlopen beetje warm, Dat doen ze s nachts, groeten henrie

• 22 Augustus 2014 - 09:17

Henrie:

Ben ik de enige hier die reageert??????

• 18 Juli 2015 - 15:31

Henri:

Hee hallo!!
    Waar blijven nu de reacties?
    ja jij bent de enige die hier reageert
    Groetjes Henri