Lanhorne Creeke - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu Lanhorne Creeke - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu

Lanhorne Creeke

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

22 Oktober 2013 | Australië, Melbourne

Hier weer een verhaaltje uit Australie. We zijn nog steeds bij Chris en Jan thuis. We worden hier elke dag weer verwend. Woensdag gaan we hier jammer genoeg weg. We gaan dan richting Adelaide en proberen voor een paar weken werk te vinden. Als we dit niet vinden reisen we door naar de andere kant van Australie. Naar Sydney. Bij ons is het nu steeds tussen de 20 en 30 graden. Aan de Oostkust is dit tussen de 30 en 40 graden! Daarom moeten we daar wel oppassen waar we gaan camperen want er is daar wel veel brandgevaar in de bossen. Maarja dat heb je hier ook als het zo warm word. Onderweg zie je ook overal wel bomen die in de brand hebben gestaan.

De laatste weken hebben we ook weer veel beleefd! Lekker gegeten, gewerkt, gevist, kreeften gevangen en gezwommen.

Op donderdag 3 Oktober moesten we weer vroeg aan het werk! Om 7 uur moesten we weer in de wijngaarden klaar staan. Dit word uiteindelijk echt saai werk. Je loopt de wijngaarden alleen maar op en neer en ondertussen moet je er goed op letten dat je geen takje mist. Aan het einde van een rij gingen ze meestal 1 roken maar van dat wachten werd ik best wel moe dus riep Come on guys! En ja hoor ze gingen weer aan het werk haha. Neal die noemde me vanaf toen de nieuwe manager. Ik kon Julie haar werk wel over nemen. Onder het werk hoorden we ook steeds iemand heel hard boeren.. Dat was Tony die doet de hele dag niet anders. Dit is echt om gek van te worden. Bah. Ik snap niet dat die mensen dit een heel seizoen kunnen doen. Ze moeten elke dag tot half 4 werken maar meestal mogen ze al eerder weg.

‘s avonds gingen we met Chris, Jan, Lee-anne en nog een paar uiteten in de pub. Dit was erg gezellig. Albert Jan had een dikke hamburger en ik had een steak met gambas erboven op. Dit was echt heerlijk.

Vrijdag 4 Oktober was het weer zo ver we moesten weer om 7 uur aan het werk in de wijngaarden. Natuurlijk zat er in mijn rij een dikke hagedis! Ik vond dit echt een grote! Maar volgens de anderen was dit een babyhagedis. Albert jan vind die beesten niet zo leuk dus ze moesten allemaal lachen en zeiden ze dat hij nog banger voor een hagedis was dan mij. Hihi. Frank (Grote hond Labrador?) en Molly (Kleine hond) de 2 honden van Chris en Jan hadden een nieuwe knuffel gekregen. Ik dacht dat dit voor dierendag was maar daar deden ze niet aan. Molly is echt een gekke hond ze wil altijd met de bal spelen en als ze hem niet krijgt word ze helemaal gek. Wanneer ze eten krijgt eet ze het ook alleen maar op als ze het lekker vind. Frank daar integen eet alles wat hij krijgt. Zelfs zijn eigen stront vind hij lekker. Alleen heb ik nog nooit zon luie hond als Frank gezien. Hij ligt de hele dag alleen maar wat te liggen. Je ziet hem bijna nooit rennen.

Zaterdag 5 Oktober

Vandaag gingen we naar de garageverkoop van familie van Chris. Dit was nog een heel eind rijden. Wanneer we weg gingen was het 26 graden! Eerst gingen we bij het strand kijken in Adelaide. Hier hadden ze ook veel dolfijnen. Jammer genoeg hebben wij niet 1 gezien. Eenmaal bij de garageverkoop stond daar een hele mooie hangmat. Hier heb ik lekker een hele tijd ingelegen tot Chris hem voor Lee-anne ging kopen. Voor bij de weg waren 2 hele mooie vogels in de boom! Ze hadden allemaal verschillende kleuren. Blauw, rood, geel en groen.

Hierna gingen we richting Cape Jervis. Ja hoor aan mijn kant zag ik opeens een Kangaroo gras eten! Albert Jan had hem niet gezien. Onderweg zag Chris opeens een grote bruine slang liggen! Dus ik wou er heen om er een foto van te maken. Eerst vroeg ik Albert Jan want die zat er lekker dichtbij maar die durfde de auto niet uit. Daarom ging ik er maar heen en heb een mooie foto van hem gemaakt. Jammer genoeg was hij dood!

Eenmaal in Cape Jervis aangekomen was het een stuk kouder… Rond de 18 graden. Chris dacht dat we door de opkomende mist Kangaroo Island niet konden zien maar we konden het juist heel goed zien. Waarschijnlijk gaan we hier 1 November met elkaar heen.

Zondag 6 Oktober moesten we om 4 uur bij Lee-anne thuis zijn voor haar Balifeestje Natuurlijk moesten we wel in Bali style komen dus Albert Jan had een gekke blouse van Chris gekregen en ik een gekke jurk van Jan met een bloemetje voor in mijn haar.

Eenmaal bij Leanne aangekomen hadden ze een heel menukaart met hun 4tjes gemaakt met allemaal lekker eten en 2 cocktails. Als eerste kregen we een paar hapjes met een cocktail. Gepaneerde uienringen, loempias en gebakken groenten.

Wanneer we gingen eten stond de hele tafel vol met lekkers. Witte rijst, sate, rijst met gambas en groentes, kip curry en nog een paar dingen.

Maandag 7 Oktober was er in de buurt een show. S ochtends hadden we achter in de tuin een net in het water gegooid om kreeften te vangen. ‘Smiddags gingen we hier heen. Om een voetbalveld was een grote markt! Bij het eerste kraampje was een vrouw met een zak in haar hand hier zat een jonge kangaroo in echt heel schattig! Verder waren er veel dieren te zien. Op het einde gingen we nog een lekker broodje met worst eten.
Naja ik dacht dat het lekker zou zijn. Ik had namelijk de chilliworst. Wat doet die jonge spuit hij er heel veel hete chillisaus op! Daarom zei Jan tegen hem doe dat maar niet op die andere voor Albert Jan. Poooeeeh wat was dat heet. Mijn mond stond in de brand! Ik liet het Albert Jan ook proberen en die moest na 1 hapje al hoesten. Bah ik eet dat nooit meer.

‘s avonds gingen we de kreeften checken of we al een paar hadden gevangen en ja hoor we hadden er 2 grote gevongen! Chris vertelde me hoe ik de kreeften moest vastpakken en daarna pakte ik zelf ook 1 op na wat gegil. Albert Jan wou dit niet.
Hierna hebben we het net weer terug gegooid om nog een paar te vangen!

Dinsdag 8 Oktober

‘Sochtends moesten we weer aan het werk in de wijngaarden.
‘S middags ging ik snel met Chris kijken of we ook weer een paar kreeften hadden gevangen! En ja hoor we hadden er nog 3  ‘s avonds zouden we eerst met Jacobi(4) , Chris, Jan, Albert Jan en ik te vissen. We hadden een paar keer een dikke karpers gevangen van ongeveer 2,5 kilo. Op een gegeven moment wouden we echt graag nog een dikke vis vangen. Ik keek heel even om naar Albert Jan want die zei wat en weg was de hengel die naast me lag! Binnen 1 seconde was hij verdwenen in het water. Dit was echt niet leuk! Hierna had Chris nog een dikke karpers gevangen en gooide deze heel hard op de grond waardoor zijn oog eruit viel. Iiieeuw dat was echt vies! Maar ze hebben hier veels te veel daarvan dus als ze hier 1 vangen doden ze die. Ook waren er veel Pelikanen waar we aan het vissen waren dus gooide Chris de karper naar de Pelikanen toe! Ja hoor ze gingen de visjes lekker opeten.

Oooeeh de kreeften gingen we lekker opeten vanavond. Daarom legden we ze eerst in de vriezer neer dan konden ze even gaan slapen en ondertussen lieten we het water koken. En ja hoor daar gingen onze vriendjes lekker zwemmen in het water. Na een paar minuten hebben we ze gepeld en schoongemaakt. Hierna had Chris nog een lekker knoflooksausje gemaakt en hebben we ze lekker opgepeuseld.

Woensdag 9 Oktober

Vandaag was het 34 graden alleen stond er wel veel vind!
Perfecte tempratuur om lekker naar het strand te gaan dacht ik. Maar de zon zat steeds achter de wolken verstopt jammer genoeg. Het water was ook niet super warm. Maar we zijn er wel even ingeweest! Wanneer we weer terug liepen deed het zand echt pijn aan je benen zo hard waaide het ertegen aan. Op de terug weg hebben we in Strathalbyn een bloemetje en tijdschrift voor Chris en Jan gekocht. Wanneer we thuis kwamen deed ik ander aas in de netten om kreeften te vangen. Jacobi wou steeds gaan kijken of we alweer een paar hadden gevangen! Nadat ik er ander aas in had gedaan ging ik samen met Jacobi een citroentaart maken. Deze hebben we na het eten lekker opgegeten! Jammer genoeg vond Jacobi hem niet lekker, haha.

Donderdag 10 Oktober

Vandaag gingen we Naar Murray bridge om ons bij een paar uitzendbureaus in te schrijven. Alleen wooden ze ons niet inschrijven en wezen ons na een paar kranten toe waar we werk konden vinden. In het winkelcentrum gingen we lekker lunchen. Jacobi en ik hadden lekkere sushi en Jan en Albert Jan hadden een lekker broodje. Het is echt niet te geloven hoeveel Jacobi op een dag kan eten. Wanneer hij zijn eten op heeft zegt hij weer ik heb nog steeds honger!

Vrijdag hadden we lekker een luie dag.

Zaterdag 12 Oktober zijn we naar een Duits dorpje Hahndorf geweest. Het leek net alsof we weer in Duitsland waren. Je zag hier overall witte huisjes, grote pullen bier, schnitsels, bratwursten etc.

Zondag 13 Oktober was er Carraising voor de tv. Dit begon al vanaf half 6 in de ochtend. Dus Albert Jan en Chris zaten de hele dag voor de tv. ‘Savonds kwamen Dani en Lee-anne voor diner. Jan had lekkere lasagne gemaakt.

Maandag hadden we niet veel te doen dus zijn Albert Jan en ik een rondje gaan rijden langs Lake Alexandrina. ‘Savonds had Jan heerlijke spareribs gemaakt waar we lekker van gegeten hebben.

Dinsdag 15 Oktober ben ik ‘sochtends met Jan meegeweest met haar werk om een huisje schoon te maken. ‘Smiddags zijn Albert Jan ik naar Mount Barka gegaan om even te winkelen en wat leuks voor Jan en Chris uit te zoeken voor als we weggaan. Daarom hebben we 2 waardebonnen voor ze gekocht.

Woensdag 16 Oktober moesten we weer in de wijngaarden aan het werk. We hadden er vandaag niet echt zin in. Het is zo eentonig werk. Alleen we moesten vandaag wel wat anders doen dan anders. Inplaats van tussen de planten takjes weg te halen moesten we om de stam heen takjes weghalen. Natuurlijk zat in mijn 1ste rij die ik moest doen op de eerste stam een hele grote hagedis!! Oooh dit was echt niet normal zon grote. Wanneer Albert Jan ging kijken zag hij zijn hoofd en liep snel weg hij heeft het niet zo op die beesten. Zon grote had ik echt nog nooit gezien en ik zat er eerst ook nog gewoon met mijn hand bij!! Iiieeeeh… Vanavond was Jan naar een paar oude colleges. Daarom had ik vanavond lekker paella met gambas, mosselen, kip, knoflook, paprika en uitjes gemaakt! Het was echt heel lekker. Had ik niet gedacht..

Donderdag 17 Oktober moesten we bij de Horseradish aan het werk. Hier maken ze echt hele lekkere mosterd die we hier altijd bij het eten hebben. Vandaag moesten we bij Brian achterop de trekker zitten om Horseradish te planten. Ik dacht dat ze dat alleen vroeger deden. Het leek echt heel grappig. We zaten naast elkaar en zaten steeds naar een tandwiel te kijken wanneer de silveren stip kwam en moesten dan een stukje horseradish in een gat gooien. Na de pauze kregen we een andere chauffeur Nick. Hij heeft een nederlandse vrouw. Dus dat was wel erg toevallig. Op het einde worden je ogen echt duizelig dus gooide ik steeds nae en seconde een stukje erin dat komt toch niet zo precies denk ik. Vandaag hadden we vanaf 7.30 tot 4.40 gewerkt. Ze tellen hier niet tot 24 zoals in Nederland.
‘Savonds had Jan lekkere Chickenhawai gemaakt in een pasta.

Vrijdag 18 Oktober moesten we weer om 7.30 bij de Horseradish. Bah we moesten vandaag in de wijngaarden aan het werk! Het planten van de horseradish was echt veel leuker. Je moest dan alleen maar wat zitten en gooien alleen kreeg je hier wel last van je rug van. Naja we gingen weer in de wijngaarden aan het werk tot 2.40. Na het werk hebben we nog een biertje en wijntje gedronken met Albert Jan.

Zaterdag 19 Oktober was het zover we gingen surflessen nemen! En dat voor maar 15 dollar per persoon. Oooeh dit waren mijn eerste uurtjes surflessen in mijn leven. Albert Jan was al een keer met Joost in Portugal wezen surfen. Om kwart voor 12 reed ik met Albert Jan naast me naar Goowa. Dit was ongeveer 40 minuten rijden. Eenmaal aangekomen zagen we Phil al aan zijn koffie zitten. Dit was echt een hele aardige man van eind 50. We kregen gelijk een wetsuite van hem. Deze zat lekker strak. Op het strand moesten we eerst 20 minuten droog surfen. Hij lag ons 3 manieren uit om op te staan.

Ja hoor we gingen het water in. De 2 australische kinderen die met ons les hadden zaten al in het water te wachten die konden niet wachten tot ze gingen beginnen. Albert Jan stond al gauw op zijn surfboard. Phil zij tegen mij dat ik op mijn surfboard moest gaan liggen en er gewoon van moest genieten. Dus ik ging liggen en hij duwde mij met de golf mee! Oooeh dit ging echt snel! Dat was echt leuk. Als je terug liep kreeg je steeds golven over je heen omdat het water echt wild was vandaag dus kwam er weer allemaal zoutwater in je ogen, neus, mond en oren om gek van te worden! De tweede keer moest ik proberen om te gaan staan en ja hoor het lukte me in 1 keer. Albert Jan moest aan het einde leren om bochten te maken. Dat hoefde ik nog niet. 1 keer werd ik helemaal meegezogen door de zee en draaide mijn board andersom onder mij en knalde die vinnen onder het board keihard tegen mijn knie! Oooooh dat deed pijn! Ook viel ik een keer van mijn surfplank waarna dat touwtje aan mijn voet om mijn teen ging zitten en trok mijn teen hard aan omdat mijn surfplank weg werd gesleurd door de golven en ik lag nog onder water. Oooh dit deed echt pijn er zat zelfs bloed tussen mijn tenen. Maarja dat hoort erbij. Na een paar uur surfen gingen we even pauzeren en pakten we daarna nog een paar golven. Phil maakte het niets uit hoelang we gingen surfen want hij had toch niks meer te doen. Dus hebben we uiteindelijk ongeveer 3 uurtjes gesurft in plaats van 2.

Na het surfen waren we best wel moe en zijn we lekker op het strand gaan liggen om nog een beetje bij te kleuren.

‘Savonds kwam Leanne hier. We hebben hier voor het eerst krokdil gegeten!! Jan had speciaal voor ons krokodillenworstjes gekocht. Dit proeft een beetje naar kip. Maar was wel erg lekker.

  • 23 Oktober 2013 - 11:40

    Daan:

    Succes met werk vinden! hopelijk leuk werk met veel uren.
    Hier zijn die bosbranden in de buurt van sydney ook volop op tv geweest, blijkbaar de ergste sinds 100 jaar ofzo. Veel mensen zijn daardoor hun huis kwijtgeraakt. Dus kijk uit!

    xx

  • 02 November 2013 - 18:42

    Martijn:

    leuk verhaal gr martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

8 Oktober begint onze reis naar Azië!

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 23596

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 18 December 2015

Azië

16 September 2013 - 01 April 2014

Backpacken in Australie

Landen bezocht: