Dagje bij Taco en Pond - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu Dagje bij Taco en Pond - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu

Dagje bij Taco en Pond

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

13 Oktober 2015 | Nederland, Haarlem

13 oktober

Om 6 uur werd ik al wakker. Mijn hele kamer was al belicht. Huh ik snapte eerst niet waar ik was. Ojaa bij Taco! Nog maar even proberen te slapen dan maar. Bedje sliep wel heerlijk! Ook er lief dat we hier mochten overnachten. Ze zijn hier heel gastvrij. Om 9 uur zat er steeds een klein meisje om de hoek van mijn kamer te kijken. Ze was wel bang om dichtbij te komen. Haha vet schattig.

9.15 poeeh maar even proberen om te douchen. Brrrr wat was dat koud! Eerst maar goed insmeren met shampoo en dan alles in 1x afspoelen. Bleegh dit is wel koud. Was gelijk wakker! Met tandenborstellen moesten we ook op de grond spugen en met water uit flesje spoelen.

Eenmaal buiten had de hele familie net het eten op. Ik werd gelijk vriendelijk begroet. Dit doe je door je handen tegen elkaar te doen net alsof je aan het bidden bent. Dan zeg je erbij:"sa wa dii". Dit betekent hallo/goedendag. Tjai betekend ja. Mai Tjai betekend nee. Kop koen kha betekend dank u wel tegen een vrouw. Kop koen krap betekend dank u wel tegen een man.

Taco liet me zien dat ze 4 kilo gambas aan het schoonmaken waren. Ondertussen kwam Zeger ook naar beneden strompelen van zolder. Maar dat schoonmaken wou ik wel proberen hoor! Alleeen iiieeeuuuw ze leefden nog. Dit voelde echt vet vies dat ze nog aan het spartelen waren. Ooooeeeh bakkie. Maar ik heb het ook gedaan.

Nog even lekker ontbijten (brood met jam en een ei) met Taco en Zeger en dan kregen we een rondleiding door het dorp. Hij zei al tegen mij dat iedereen mij aan ging kijken en Zeger minder want ik ben blank en ook nog eens blond. Nou dat klopte wel. Hij liet ons van alles zien de tempel, school, bij familie thuis en een paar winkeltjes. Opeens kwamen er allemaal kinderen achter ons aan. Wat bleek ze wouden me aanraken. Want ze geloofden dat ze dan geluk zouden hebben. Haha gaf ze allemaal de high five! Ook kwamen we ergens waar heel veel mensen waren. Taco ging even naar binnen. Een vrouw wenkte mij en zei kom zitten. Maar wat was er. Er lag daar dus gewoon iemand op sterven! Daar zaten ze binnen allemaal omheen. Best eng ik zag haar nog liggen.

Focus was ook met ons mee die begon al steeds beter aan ons te wennen. Verderop verkochten ze pannenkoeken op straat. Taco gaf deze kindjes 70 bath zodat ze voor zichzelf een pannenkoek konden halen! Ze waren echt heel dankbaar.

Op naar de bradderie/markt! Iedereen keek gek op teon wij langs kwamen lopen. Taco zei al. "Ja jij staat nu vooral in de belangstelling met je blonde haren. " Toen ik oorbellen aan het uitzoeken was kwamen er opeens wel heel veel mensen in de winkel. Dacht al wat gek. Maar die zaten dus steeds te kijken.

Ook bij een kleine markt met eten had ik mijn camera gepakt om een foto te maken. Ja hoor ik moest gelijk ook van iemand anders een foto maken. Daarna wouden ze ook nog met ons op de foto! Super grappig. Ze zaten Zeger steeds te aaien over zijn arm.

Hierna liepen wij nog even met Pond over de markt om inkopen te doen voor vanavond. Ondertussen ging Taco alvast koffie drinken. Nadat we alle spulletjes hadden gehaald waaronder een gekke vrucht lonj kong gingen we ook naar Taco. Hier kreeg ik gekke groene koude thee met ijs. Pooeeh kreeg opeens weer aandacht van een paar kinderen. Ze kwamen steeds stiekem kijken en zeiden:"Sa wa dii Fallang". Dit betekent hallo vreemdeling.

Thuis had ik Focus haar nageltjes ook gelakt. Ze durfde eerst niet maar kwam uiteindelijk toch bij me.

Ook begon iedereen gelijk te koken met zn allen. Buiten op een ouderwetse barbecue en binnen voor soep. Super lekker en mooi om te zien. Als alles klaar is wordt het op rieten mandjes uitgeserveerd. Hier gaat iedereen gezellig naast elkaar zitten op de grond. Oeh het eten ruikte heel goed! De gambas werden op de barbecue gebakken. Hmmm smells very good! Pond en haar 2 zoons ( saksid en surasidl) en haar 2 zussen (kead en pond) met aanhang en kleindochter Focus nu lekker eten. De muziek ging aan en we gingen gezellig met zijn allen eten. Het feest kon nu beginnen, omdat de gambas hier heel duur zijn (1000 bath) eten ze het niet vaak. Taco had de gambas voor ze gehaald het was dus echt genieten voor iedereen. De kinderen zien Taco hier ook echt als vader, dat vinden wij heel mooi om te zien.

Taco heeft Pond een paar jaar geleden leren kennen in de kroeg. Zij was geld aan het tellen op haar werk. Daarna was ze een pakketje aan het inpakken voor haar zoontje want die was jarig. Hij had gevraagd wat ze aan het doen was. Zo gaf hij ook nog 500bath om erbij in te stoppen. Later had hij dus een bedankje gekregen. Zo is het contact gebleven tussen hun. Ze zijn echt als broer en zus voor elkaar. Al beschouwd hij Saksid als zijn lukchai (zoontje).

Het eten was erg lekker en het was erg gezellig om zo met z'n allen te eten. Met Albert Jan eet ik altijd samen nu met een hele groep. Dat was wel wat anders. Savonds had Pond tegen me gezegd dat veel mensen tegen haar zeiden dat ik:" zwee mak mak" was. Dit betekent heel mooi. Ook wou ze graag mijn huidskleur. Nou ik wil wel bruiner worden hoor!

  • 14 Oktober 2015 - 15:53

    Cor Koene:

    We hebben je reisverslag gelezen, Janna. Leuk! Schrijf jij alleen, of is Zeger ook een keer aan de beurt?

  • 14 Oktober 2015 - 16:01

    Janna Dijkstra:

    Haha oke mooi! Ja ik schrijf alleen op deze site maak altijd een blog als ik op reis ben. Maar hij hou ook wel wat bij.

  • 14 Oktober 2015 - 16:01

    Janna Dijkstra:

    Haha oke mooi! Ja ik schrijf alleen op deze site maak altijd een blog als ik op reis ben. Maar hij hou ook wel wat bij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

8 Oktober begint onze reis naar Azië!

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 23592

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 18 December 2015

Azië

16 September 2013 - 01 April 2014

Backpacken in Australie

Landen bezocht: